Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 86 ggr
Maria
1

Korv Stroganoff med ajvar

Jag har börjat använda ajvar i mycket där man annars oftast har tom!tpure.
Som ex. Stroganoff och köttfärssås.

Jag tycker det blir så himla gott så bara ett litet tips…

/Maria

• Redigerat 2023-10-13 13:33 av Maria
Sindri
3

Tack för det! Det använde jag för många år sedan, men hade totalt glömt bort. Nu får det komma till heders igen.

beem
1

Jag har aldrig smakat ajvar. Googlade och tycker det verkar jättegott.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
2

#2 Jag älskar ajvar och tycker den starkare är godast.

/Maria

DesK
0

Jag gillar både mild och stark ajvar, men glömmer bort det, så tack för påminnelsen 🙏😊

/Désirée

Carmarino
0

Tål inte paprika så jag använder sambal oelek istället. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
0

#5 Hur då? Det kan man väl bara ta ganska lite av. Åtminstone jag😉

/Maria

Carmarino
0

#6: Ja, det brukar räcka med en matsked. Brukar inte ta så mycket mer än det när jag använder tomatpuré heller. Fyller upp med krossade tomater och ibland lite sweet chili-sås.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2023-10-13 19:20 av Carmarino
Maria
0

När jag använder ajvar i en gryta t,ex så har jag kanske upp till 1 dl.
Sambal Olek tycker jag mer är en krydda medan ajvar en större ingrediens eller hur man ska säga.

/Maria

Carmarino
0

#8: Det är säkert så. Eftersom jag inte kan äta Ajvar så vet jag inte hur mycket man kan använda.