Frysa mat i islådor
Jag är säkert inte ensam om att frysa saker som buljong i islådor. När tärningarna är ordentligt genomfrysta tömmer jag ut dem och placerar dem utspridda i en öppen fryspåse. Efter ett tag i frysen kan man skaka ihop innehållet utan att tärningarna fryser ihop.
Gör likadant med t.ex. pressad citron. Passar på att köpa upp mig när eko-citroner är billiga, pressar och fryser. Jag gillar att dricka stark "snabblemonad", mycket citron, vatten och nån sötning. Ska man ha citronen till fisk kan man lika bra frysa i klyftor. De blir lite slafsiga, men saften men klämmer ur är det inget fel på.
Men, till saken! Det finns islådor för jätteisbitar också, i silikon. De är normalt för dyra för att köpa många av, men Rusta har för 39:90.
https://www.rusta.com/se/sv/iskuber-p809515480101.aspx
Varje kub är drygt 1 dl. Då kan man ha dem till ganska mycket. Här äppelmos. Precis lagom mängd om man vill ha en klick till revbenssjällen. 😃
Jag fyllde ända upp och då visade sig att kuberna fastnade trots silikonen. Men det var bara att "skära" med en bordkniv runt kanten så ploppade de ut lätt sen.
- Redigerat 2023-09-24 17:20 av hemul
Men om du låter det tina någon minut, lossnar det inte då?
Jag frös in gelé från en aloe häromdagen och det verkade först vara svårt att få ut, men bitarna lossnade fint efter någon minut.
Man kan även frysa vin om man inte dricker så mycket. Det blir nog inte så gott att dricka, men duger fint i matlagningen.
Skulle det säkert göra, men då blir det ju kladdigt och det vill man undvika.
Tror det berodde på att jag fyllde för mycket. Har bara fryst iskuber i dem tidigare och de gled ut utan ansträngning, men då var det ju inte rågat.
Har väntat på de här islådorna ett år! Kom på att de hade billiga på Rusta förra sommaren, men då sålde de slut innan jag tog mig dit. Tror faktiskt jag ska köpa ett par till medan de finns. Köpte 4, men har man lite större skörd så…
Annan sylt som jag har till fil och så kan jag frysa i påsar, då kan jag använda flera dagar. Men just äppelmos kör jag nästan bara till viss mat, inte i fil, och då blir det lätt en massa över som står i kylen och möglar.
- Redigerat 2023-09-24 17:29 av hemul
Jag gjorde så med barnmat, när mina döttrar var små, funkade utmärkt och såg så trevligt ut på tallriken 😊 Fick likadana istärningslådor förra året och jag har använt dom till att packa om storförpackningar, buljong mm, funkar också jättebra 😊
/Désirée
Ja, barnmat måste ju vara toppen. Eller hundmat om man har en väldigt liten hund.😂
- Redigerat 2023-09-24 17:58 av hemul

Tillcitrondsaft använder jag istärningspåsar.buljong fryser jag i platta plastpåsar.
Häll buljongen i en plastpåse pressa ut luften knyt ihoplägg på en bricka låt frysa sen kan man enkelt stapla påsarna i frysen
Skriver på påsarna innan jag häller i buljongen
Stolt ägare till tre La permer
Men det blir så kladdigt om man inte ska använda allt. Jag lagar ju (nästan) alltid mat till en och gör koncentrerad buljong, så det är praktiskt med portionsbitar.
#0: Bra tips! 😊
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att man kan frysa in annat än is, saft/isglass eller godis/mat till hundarna som dom kan slicka på en stund extra som aktivering, när det är fryst.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Många konserver går fint att frysa också. T.ex. krossad tomat. Det kommer jag också att använda där här islådorna till.