Vad gör man med Squash?
Jag råkar ha 4 st Squash (Zuccini?) eller vad de nu heter. De följde med ett par frukt och grönsakslådor till nedsatt pris.
Saken är den att jag aldrig hanterat en sådan. Har bara tittat på dem i butiken och tänkt att de kanske är saftiga som gurka. Så jag skar en skiva av en och nej den var inte saftig. Och inte god heller i mitt tycke.
Är rädd att jag kommer få kasta en hel del av dem om jag inte kommer på vad jag kan ha dem till. De bör ju ätas upp i lite raskt takt också eftersom de såldes till nedsatt pris.
Har ni något tips på ENKLA sätt att använda dem, med inte 100 andra ingredienser som man inte heller känner till?
Om du har en sån där grönsakssvarv kan du göra spagetti.
Annars tycker jag det är gott att bara skära i tärningar eller skivor och fräsa ihop med lite blandade rotsaker och delad kokt potatis (om man vill ha potatis) Gör ofta såna röror. Man tar vad man har och det blir alltid gott.
Skiva upp i tunna skivor, marinera med kryddor och lite olja och torka till chips. Squqsh är en mycket användbar grönsak 😊
/Désirée
Okej tack.
Ska man skala bort det yttersta gröna "skalet"?
Nej, du behöver inte skala den.
Det enklaste är att bara skära skivor och fräsa i smör. Om du gillar vitlök, så pressa i lite mot slutet, toppa med olja. Du kan göra av allt och spara i kylen flera dagar.
Jag gör ibland tsatziki med squash istället för gurka.
Jag tycker den är jättegod att äta rå.
Zucchinisoppa är enkelt, använder få ingredienser och det går lätt åt en hel zucchini.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Riv den grovt, blanda med grovt given halloumi och gör zuccini-biffar av dom. Gott tillsammans med typ fetaost-kräm.
Mvh // Johan
Tack för alla bra tips! Får se vad jag får ihop :)
Falsk ostkaka, , använd istället för aubergine i en moussaka, soppa, gröp ur och fyll med något som du gillat typ köttfärssås, svampstuvning el dyl med ost på toppen och gratinera, zucchinibiffar, i bröd, stek som den är och ät som tillbehör, ha ner i en ratatouille…….
Jag gjorde en köttfärsgratäng med massa starka kryddor, lök ost osv och squash istället för pasta/potatis, och måste säga att det blev RIKTIGT gott! 😃
Så kul! Nu har du lärt dig använda en ny råvara.
När jag odlade squash förr så syltade jag en massa.
Jag rev också och använde till biffar av olika slag.
/Maria