Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 114 ggr
MonicaLagerquist
1

Priset på lök

Höll på att tuppa av i affären igår Willys tog 24 90 för ett kilo gul lök.

Stolt ägare till tre La permer

Grace2009
1

Samma! Tänkte köpa några för att ha hemma och fick en smärre chock, så jag lät bli. Är det brist eller har löken helt enkelt växt för dåligt?

Åsa S
2

Årets lökodling är väl inte klar det är ju bara början av juli fortfarande och våren var ju kall länge så priserna borde gå ner framåt aug-sept då löken börjar skördas för lagring.

DesK
1

Matpriserna över lag har ju gått upp.

/Désirée

Sindri
1

1 kg ekologisk kostar över 30 kr/kg nu. Vad skall man säga? Allt har ju blivit dyrare. Jag var med om inflationen på 70-talet, så egentligen är jag inte så chockad. Det jag tycker är dåligt är att bönderna inte är de som får ökningarna. Många bönder har det svårt nu, hoppas alla köper svenskt så långt det går. Och att inte maten är det man drar in på i första hand.

Jag odlar lök och många av mina plantor har redan lagt sig ner, d.v.s. slutat växa, och det är alldeles för tidigt. Vitlöken börjar se skördemogen ut nu också. Om det är så för våra bönder lär löken bli ännu dyrare i vinter.

CasaRamon
2

Flera produkter har gått ner i pris. Jag köpte härom dan, paprika för 39:90/kg det är billigare, än det var innan matpriserna steg. Kaffet är också billigare nu. Gav 59:- för 2 paket kaffe. För övrigt så köper jag nästan bara kött-kyckling med röda lappar. Det finns på dom flesta affärer. Bäst före datum, som håller på att gå ut. Sånt lägger jag i frysen. Köpte dessutom grädde, 5 dl, för 5:- st. Lagt in i frysen. Visserligen kan grädden bli lite grynig, men man får skaka förpackningen ordentligt, så funkar det.

Sindri
2

Häromveckan åt vi grädde som gått ut för 5 dagar sedan. Den smakade precis som vanligt, även vispad.
Jag köpte en gång grädde för halva priset som gick ut samma dag. Det blev till smör, av vätskan som blev kvar gjorde jag kefir. Jag gör också egen créme fraiche och då är det jättebra med "gammal" grädde.
Agnes Wold sa på radion en gång att man inte skall äta kött före utgångsdatumet. Det är som bäst dagen efter. Köttfärs är ett undantag och antagligen korvar och annan chark.

Åsa S
1

#5 & #6 Oöppnad grädde håller i flera veckor efter bäst föredatumet bara smaka innan användning, ibland håller öppnad med i flera veckor efter bäst föredatum. Jag skulle göra smör en gång och det stod att smöret smakar bäst ifall man använder grädde som börjat surna och jag fick vänta i flera veckor jag smakade med jämna mellanrum men den smakade hela tiden som vanligt.

DesK
0

Det är ju väldigt många matvaror som håller mycket längre än bäst föredatum. Faktum är att bäst före inte betyder otjänligt efter. I t ex Tyskland har man en bättre märkning, där står det ”minst hållbar till”. Det är ren okunskap och slöseri att så många kastar mat efter att bäst föredatum har uppnåtts.

/Désirée

Maria
1

Min man är ganska mesig när det kommer till datummärkning😉

Jag får alltid provsmaka när det är något tveksamt.

Han har blivit bättre genom åren så numera slänger han inget i onödan.

/Maria

Carmarino
1

#8: Det är samma i Danmark. Där står det också "minst hållbar till" på förpackningarna. "Bäst-före" borde ändras till det, för det är alltför många som bara tittar på datumet och inte luktar och smakar på maten.

Var och handlade idag och då hade de ekologisk mjölk med kort datum till ett bra pris. Köpte en paket, för även om datumet är 9/7 så vet jag att det håller längre än så. Särskilt som jag aldrig låter paketen stå ute i rumstemperatur. Jag tar paketet ur kylen, häller upp mjölken i ett glas (eller i en liten tillbringare om jag ska ha den till kaffet) och sedan sätter jag in mjölkpaketet i kylen direkt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
1

Jag har dålig koll på priser och glömmer.

Däremot så märker jag att totalsumman på vår veckohandling har stigit.

/Maria

[skyggis_tryggis]
1

39,90 kr/kg kostade gul lök i en ICA Kvantum-butik igår.

Kanske finns det bara lite gul lök kvar av de som skördades förra året?

• Redigerat 2023-07-07 11:34 av [skyggis_tryggis]
CasaRamon
1

Jag veckohandlar på Ica Maxi, mång-onsd när man får 5% rabatt för pensionärer.
Dom har alltid bra priser på det mesta. Dessutom varje vecka en gåva av olika slag. Där hittar jag alltid röda lappar som jag rättar middagarna efter.