När göra mazarintårtan?
Jag ska bjuda på mazarintårta på fredag. Läste någonstans att man gärna kan göra den i förväg, men går det bra att göra den idag (onsdag) eller bör jag vänta till i morgon?
Lite sent att svara nu men jag tror nog att det går jättebra. Ställ den svalt men inte kallt bara.
Oj, vart ska jag ställa den då? Kylskåpet är för kallt eller?
Svalen kanske? Skafferiet alltså om du har ett svalskafferi vill säga. Själv har jag ett svalt förråd som får duga tills jag fått köket renoverat…om 100 år. Då blir det ett skåp intill ytterväggen m en ventil ut inuti. Skulle helst vilja ha ett sådant där hörnsvalskåp men vem har råd m det!?
Vi har ett skåp med ventil ut, men såna här varma dagar är det inte särskilt svalt därinne.
det går säkert bra att ställa den i kylskåpet. Hellre för kallt än för varmt… Ta fram den en liten stund i förväg så den hinner få lite högre temperatur. Förmodligen blir den bara saftigare av att bakas i förväg!
Åh, jag brukade ofta göra päronmazariner för ett par år sedan, undrar var jag har det receptet…
Clivia, päronmazariner låter fruktansvärt gott!! :)
de är fruktansvärt goda! Jag hade dem som paradnummer i länge… Receptet klippte jag ur Land, som är en underskattad mattidning. Det var så praktiskt (Lands recept är alltid praktiska) för man gjorde dem i långpanna - först en mördeg av något slag och sedan päronen och mandelmassefyllning och så grädda. Lite glasyr, skär i bitar och servera med lite hallon och citronmeliss. De gick att frysa också.
Igår funderade jag över om mazariner är en svensk kaka eller om den är internationell. Någon som vet?
Åh.. nu får du faktiskt leta fram det där receptet. *hungrig*
Alltså, jag letade lite… i riddarbageriets söta står det att det är franskt - "Jules Mazarin" eller nåt i den stilen, uppfann det hela. Det påminner också hemskt mycket om den engelska "bakewell tart", och det är för övrigt precis på gång en "blog event" om det, så jag tänkte testa något mazarinrecept lagom tills dess.
Hmm, det kanske jag också skulle delta i då, med mina mazariner. Länk?