Matlust iFokus

Matlust

Läst 100 ggr
Fridaaaa
2

Utrensning i frysen

Tänkte köra en rensning i frysen denna veckan. Någon som har tips på rätter på:

• - Panerad vit fisk
  • Lax i portionsbitar
  • Kycklingfärs eller fläskfärs
  • Falukorv (äter dock inte kokt i vatten/buljong)
  • Viltkött (grytbit och innanlår)

Dock inget med curry samt all form av lök (lökpulver går bra) och alla form av kål går bort

Grönsaker serveras vid sidan om och inte i rätterna (passerade tomater/ketchup/tomatpure går bra i, även sweetchilisås).

Soppa beror på vilken soppa.

(jag är selektiv i kosten, så inga kommentarer kring det)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
2

Hur äter du/ni sås? Gillar ni typ saker som ugnbakas i sås? Tänkte att både vit fisk och lax är jättegott att grädda i ugnen och så har man över vanlig creme freice och kryddor efter smak. Tex så till laxen är det jättegott att göra sås på sweet chili-sås och creme freich.

Annars brukar jag tärna laxen och wooka upp den med valfria grönsaker (som kan tas vid sidan om ifall man inte vill blanda) och nudlar (som också går att göra vid sidan istället för tillsammans med laxen). Kryddar med sweet chilisås, och om du har typ fisksås/oyestersause och soja (men det är också valfritt).

Vet att du har svårt för att äta en del saker och så, men du kanske kan få nån inspiration av något av dessa tipsen?

Fridaaaa
1

#1 Sonen och sambon äter det mesta, är jag som inte äter så många såser.
Ja sweetchilisås äter vi ibland till laxen :)

Fisken är panerad, så är inget som är gått att göra i ugnen med sås på.
Laxen däremot är inte panerad så den fungerar att göra det med :)

Wook går bort för min del. Fungerar till de andra men inte till mig
Sonen äter inte lax, så måste göra annat till honom när vi har lax :)

DesK
0

Falukorvsgryta, färsbiffar eller en enda stor färsbiff. Den panerade fisken kan serveras i en wrap. Innanlåret kan skivas tunt och göra rullader på, fyll med sånt som du tycker om. Rullader fyllda med färskost är gott. Hoppas att något av detta kan vara till nytta och glädje för dig 😊

/Désirée

Fridaaaa
0

#3 Antar att du menar korvstroganoff? Det har vi gjort mycket, tips på annat? =) Biffar har vi i frysen :)

Frågan är vad jag kan fylla med, gillar inte med grönsaker i wrap nämligen hmmm

Ska se om jag lyckas skiva det tunt tycker det brukar vara svårt men kan testa :)

• Redigerat 2023-01-23 12:15 av Fridaaaa
DesK
0

Tänkte faktiskt på någon annan korvgryta, jag gjorde då och då gryta med potatis och korv och t ex sweet chilisås. Gaffelmosad potatis är gott i wrap/ tunnbrödsrulle. Kött är lättast att skära tunt när det fortfarande är halvfruset 😊

/Désirée

Fridaaaa
1

#5 Potatis i wraps gillar jag dessvärre inte, annars god ide :)
Vilket korvgryta tänkte du på då? Som inte är kokt i vatten/buljong? =)

Jo vet att man gör det halvfruset, men tycker det är svårt ändå förhand, men ska testa :) bra att träna på :)

DesK
0

Jag tänker en allt i ettgryta med potatis, men utan tomat och med olika örtkryddor och creme fraiche t ex

/Désirée