Mat till många.
Nästa helg har vi vår årliga pyssel dag med hela familjen. Vi blir 8 vuxna och 5 barn med ålder mellan 4-17 år.
Spisen kommer vara upptagen då vi kommer koka skinka och övriga saker inför jul.
Så maten behöver kunna stå i ugnen.
Helt ok om man kan förbereda dagen innan.
Vi brukar göra tacogratäng, chilicorncarne osv.
Vi har en del allergier men det ordnar jag under resans gång.
Några tips?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Olika pajer kanske? med sallad till.
/Maria
#1: jag har aldrig lagat matpaj. Har aldrig riktigt förstått grejen. 😅paj är ju efterrätt/ fika
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Funderar på någon gryta. Långkok som kan förberedas på morgonen och stå i ugnen.
Gratäng och så får männen grilla.
…………………………………..
#1 Jag tycker det är jättegott och kan varieras så. Köttfärspaj, skaldjurspaj, västerbottenspaj osv.🙂
/Maria
#4: jag önskar att jag kunde förstå hela grejen med matpaj. Har läst så många recept och det ser så gott ut. Men det är väl min uppväxt som spökar.
…………………………………..
Vitsen med matpaj är ju att pajdegen på något sätt skall ersätta potatis, ris etc.
Har du aldrig ens blivit bjuden på matpaj? Det har ju varit en fluga i omgångar.
Degen är ju såklart inte söt, utan blir mer som om du tänker dig att man lagt maten i ett bröd. Om du vill testa ett glutenfritt alternativ så har jag recept på en väldigt god deg.
I alla fall; i ugnen kan man laga mer mat än man tror. Det finns många recept på typ "allt på en plåt". T ex kycklingdelar (lår blir saftigast), potatis, grönsaker, krossade tomater, citronklyftor, rosmarin, timjan. (Jag använder ofta en skvätt vin eller sherry i maten, ger en komplex, fin smak och alkoholen försvinner ju). Det är gott att bryna på kycklingdelarna, men det kan man göra dagen innan eller tidigt på dan innan ni börjar med det andra.
Gratänger är också bra ugnsmat. Jag älskar köttfärsgratäng som jag kryddar med timjan och oregano, tillsätter krossade tomater, bönor, linser, rivna morötter…… Låter sjuda många timmar dagen innan. Sedan är det bara att stjälpa upp, lägga på massor med ost och gratinera. Ibland lyxar jag till det och lägger ugnsrostade aubergineskivor i gratängen. Till kan man servera vitkålssallad med grovriven kålrabbi och groddar. Vill man hellre har grönsallad till, eller slippa tillbehör, så river man ner vitkålen i köttfärsen.
Grytor av alla slag (som pulled pork) kan man också ha inne i ugnen på låg värme i många timmar. Till det rostade rotfrukter, sötpotatis, vitkålssallad.
Har du trångt i ugnen så gör en tjälknöl, den lagar sig över natten och serveras kall med t ex potatis- eller rotfruktsgratäng. Och vitkålssallad. Som förstås också kan göras på rödkål eller spetskål.
Vad mysigt det låter med gemensamt storkok. 😊
Själva har vi alla barnen här kvällen innan julafton och då skall det ske många saker samtidigt. Rörigt men roligt. 😱 Jag brukar ha just sån typ av mat förberedd, men vi har oftast även ugnen upptagen då, så det får bli färdig mat som micras.
- Redigerat 2022-12-10 10:30 av Sindri
#6: nej aldrig ätit matpaj. Inget som finns i vår omkrets. Inget som är av mitt intresse.
Funderar på något långkok med kött, grönsaker och rödvin.
…………………………………..
En rejäl köttgryta kan du göra dagen innan och bara värma i ugnen. Långsamstekt helt kött, kan också göras dagen innan och sedan värmas med sås och andra tillbehör i ugnen. Jag är heller inte så förtjust i matpajer, visst har jag både ätit det och gjort det, men aldrig riktigt fastnat för det.
/Désirée
#8: ja jag funderar på något sånt. Är smidigt och väldigt gott
…………………………………..
Jag är en av de besvärliga i detta sammanhanget haha!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10: jag brukar lösa det. Eller hur? ❤️
Min mat brukar du äta.
…………………………………..
#11 Ja du brukar lösa det ❤️
Man känner sig till besvär.
#12: vi har ju en unge som egentligen bara äter beige och brun mat 🤣
…………………………………..
#13 Haha ja jag äter dock mer så sätt hehe