Slut på tomatpuré
Läste i Expressen att det börjar bli slut på tomatpuré i många stora butiker. Tyvärr låst artikel.
Jag har ett litet tips.
Jag använder inte så ofta just tomatpuré numera för jag har bytt ut den mot Ajvar. Jag tycker det ger mer smak och jag använder den starkare sorten.
/Maria
Det har varit slut i flera veckor på alla butiker jag varit på i stockholms län och i västmanland, det sitter en skylt där varan ska vara om att det är brist. Kan vara den extrema värmen som varit i europa det går inte att odla tomater ifall det blir för varmt.
Enligt expressen handlade det om elförbrukningen i alla växthus.
/Maria
Fast man borde inte behövt växthus nere i europa för att odla tomat de senaste 6månaderna så det låter konstigt ifall det är tomatodling i växthus som är orsaken till att det är slut nu, det brukar ju vara mera frilandsodling nere i europa på sommaren. Det borde mera vara tillgången på färska tomater under vintern som påverkas av elpriset.
- Redigerat 2022-09-29 08:51 av Åsa S
Det blir ingen vinterodling för många av de största tomatodlarna står det
Kanske har lagren av tomatpuré inte kunnat fyllas på med tanke på kommande vinter. Alla tomater görs ju inte puré av.
/Maria
Kommer det bli så med passerade tomater med?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det stod inget om det i artikeln.
/Maria
Idag hade jag tur jag var tvungen hitta en födelsedagspresent till min systerdotter och åkte till ett litet köpcenter i en av grannorterna och det låg 1st extra stor tub tomatpure på hyllan i matbutiken där så nu har jag ett tag framåt.
Köpte två tuber på extrapris för ett tag sedan. Använder inte så mycket tomatpuré, så de lär räcka tills det förhoppningsvis blir bättre tillgång på tomater igen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Smart tips att använda ajvar istället 👍😊 Tycker också att förklaringen låter lite konstig! Torka och för mycket sol känns mest sannolikt.
Vi använder en hel del tomatpuré, så vi köper alltid stora burkar, som vi oftast köper på någon orientlivs.
Nu gissar jag, men om det blir ont om tomatpuré borde det också bli ont om passerade, krossade m fl konserverade tomatprodukter.
/Désirée