Jordärtskocka
Hej alla matmänniskor!
Jag fick ett helt gäng jordärtskockor av min bror och undrar nu vad jag kan göra av dem? Jag har aldrig lagat mat med eller ätit dem förut. Vad hade ni gjort med dem?
Fick ett tips att skiva dem och blanda med potatis och göra en potatis- och skockgratäng av dem, men finns det annat gott att göra? Förutom soppa, som är typ det enda jag får upp när jag söker på recept…
- Redigerat 2022-09-26 20:41 av Garm
Jag älskar soppa av jordärtskockor.
Annars är de goda i gratäng eller blandade med andra rostade rotfrukter.
/Maria
Dom är helt underbara att fermentera 😍
/Désirée
Eller ångkoka!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: wow! Det skulle jag vetat, nu hinner jag inte innan jag blir flyttfågel. Hur länge låter du dem fermentera?
#4 Det bror på rumstemperaturen, men ungefär som surkål. Tror att du kan och vet hur man fermenterar kål.
/Désirée
#5: Japp 😊 Har bara inte tänkt på skockor på det sättet. Jag brukar få massor som helt enkelt inte går åt. Så i år satte jag inga, men har kvar en hel del sedan skörden i maj. Nu åker jag om en vecka så det hinns inte med.
Skall absolut köpa när jag kommer hem och prova. Älskar skockor. En av mina ungdomar gör också det, men blir konstig i magen av dem, kanske syrade går bättre.
#6 Syrat brukar ju funka bättre för dom flesta av oss.
/Désirée
Ja, jag hoppas på det! 👌
#6 Om man skördar jordärtskockorna på våren så är inulinhalten mycket lägre än vad den är på hösten. Det är inulinet många får ont i magen av.
Fermetering vågar jag mig inte på, men kan ju testa ångkoka dem. Tack :)
#9: Tack för info. 👍Det var något helt nytt för mig. Tyckte det var så häftigt att kunna skörda på våren för då finns det sällan svenska skockor i handeln.
Det är väl för sent att sätta nu, men skall testa i vår igen - och skörda i höst.
#11 Det är nu på senhösten man brukar plantera skockor så det är bara att plantera på. Det brukar vara lätt få tag på olika sorter nu under hösten då många skördar och planterar tillbaka en del knölar.. jordärtskockor är härdiga ända långt upp i norr typ växtzon 7-8 går den till så den klarar vintern bra
.
Ännu en sak jag inte visste. Har alltid planterat på våren då jag återsatt några av de jag skördat. Där ser man. 😊 Jag har några groddade i kylskåpet så de åker ner i jorden.