Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsfärsrecept
Läst 86 ggr
Soligajag1
2

Lasagne recepttråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta men lägger in ett nytt inlägg ,

Denna lasagne blev magisk !!

Tillagade den inatt så det blir min lunch idag + att granntanten ska få en låda med rivna morötter 🥕.

Min fråga är , hur lagar ni eran lasagne ?

HH 🙂

• Redigerat 2022-08-14 10:17 av DesK
  • Redigerat 2022-08-14 08:17 av Soligajag1
DesK
1

Jättetrevligt med en tråd om lasagne 😊👍 Oftast gör jag lasagne på överbliven köttfärssås eller vegetarisk grönsaksröra.
Hur gör du din lasagne? Den ser jättegod ut 😋

/Désirée

Carmarino
1

Vad jag kan minnas har jag aldrig gjort lasagne, även om jag tycker det är gott.
Skulle jag göra det någon gång hade det nog blivit som DesK, med färssås. Fast jag har aldrig någon överbliven köttfärssås. Den brukar gå åt rätt snabbt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

DesK
0

Carmarino, jag gör dubbel sats färssås, för att kunna göra lasagne 😊

/Désirée

Soligajag1
1

Ingredienser :

500 gr Nötfärs
3-4 gul lök ( jag tycker om mycket lök i lasagnen)
En bit purjolök
2 st små tetror krossade tomater
3 dl grädde + 1 dl mjölk
Lasagneplattor
3-4 msk vetemjöl eller ideal mjöl ( bättre med det )
3 msk smör -
3 stora nävar Riven ost ( stark ost) ( jag höftar i min matlagning )
1 L mjölk
kryddor som salt , oregano , örtkryddor , svartpeppar .

Gör så här:

Först steker jag köttfärsen i smör , lägger den i en kastrull , sedan steker jag lök o purjo som jag hackat fint . har i det i kastrullen med köttfärsen , har i dem krossade tomaterna , kokar upp detta en stund .
Sedan gör jag becchamel såsen .

Bechamel sås :

Jag kokar upp mjölken så den är varm att hälla i till bechamel såsen ,
smälter smöret , silar i vetemjölet , vispar med den ena handen samtidigt som jag silar med den andra .
sedan i med mjölken försiktigt så det inte blir klumpar i bechamel såsen .
Har i salt och svartpeppar . Smaka av.

Nu tar jag fram formen som jag har smörjt med smör , varvar lasagne plattor med bechamel sås + köttfärssås , först bechamle såsen .

På slutet har jag på osten ( jag har inte ost i bechamel såsen)
sedan in i ugnen , på nedersta falsen - 225 g i 45 min , om jag ser att
det är brunt av osten lägger jag på en folie , har även en bit folie på botten av ugnen.

Till lasagnen river jag morot, fint riven. så gott tycker jag.

Lycka till .

Tips : Vegetarisk : då har jag aubergine , lök, tomatsås , ost och kryddor . varvar detta i formen . Så gott .

HH 🙂

DesK
1

Soligajag, tack för ett jättebra recept 🙏👍😊 Jag la till några fler etiketter och ordet recepttråd, då blir det mycket lättare att hitta den här tråden 😊

/Désirée

Soligajag1
1

#5:

Tack så mycket!!
Så snällt av dig!! 😊🥰

HH 🙂

Carmarino
2

#3: Jag gör alltid köttfärssås på minst 800 gram färs - oftast 1600 gram - men jag kokar pasta eller ris till och gör matlådor av alltihop. Det brukar bli 8-10 middagar. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
2

Jag brukar göra vegetarisk lasagne och varvar god tomatsås med spenatröra emellan.

/Maria

DesK
1

/Désirée

Lasagne är smart mat. Billig vegetarisk lasagne är ännu smartare. Gör en stor variant i långpanna och du har massor av portioner att frysa in. Här är en vegetarisk, enkel variant som ger hela 8 portioner.