Steka, dålig platta och teflon
Man brukar ju inte kunna steka på så höga temperaturer när man använder teflonpannor har jag hört, eftersom det ska tydligen släppa gifter i maten eller hur det nu var.
Mina plattor är riktigt dåliga (gammal ugn) och värmer inte ens jämt - på vissa delar av pannan blir det fortare tillagat.
På vissa recept står det kanske "stek i 6min!" men jag måste nästintill steka det i 30m för att få samma reusltat. Matlagningen tar så mycket längre tid.
Har ni några tips på hur jag kan steka "bättre" och snabbare med de förutsättningar jag har?
Obs. Hyr så ugnen är inte min egna
- Redigerat 2022-07-06 20:56 av [Tismon]
Är stekpannan helt ren och plan på undersidan? Om inte kan det vara orsaken till dina problem.
/Désirée
Kan bara svara på att teflonpannor släpper giftiga gaser när de blir upphettade och att det kan döda burfåglar om du har några. Har fåglarna "tur" dör de inom några sekunder, har de otur kan det ta flera veckor och då vet man ju inte vad som dödat dem.
För människor skall de gifterna tydligen inte vara farliga men jag kastade mina pannor direkt när jag fick reda på det.
Hade ju andra djur också och är det giftigt för fåglar, är det säkert farligt för andra djurarter också, även för människor men var och en gör ju som de vill.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Vet inte hur jämn den är, den är lite skitig men jag har försökt skrubbat ren den men allt svart går inte bort.
#2: Det visste jag inte! Vad för pannor ska man köpa annars?
#3. Järnpannor.
- Redigerat 2022-07-06 21:34 av Tarotstollan
#4: hur motverkar man att maten steker fast i en sådan?
Du använder väl fett att steka i?
#6: Japp! Men det är ju jelt omöjligt med ägg exempelvis. Den fastnar och/eller går sönder med bara fett
#3: Jag skrotade mina teflonpannor när jag skaffade fåglar och har nu en i rostfritt stål. Helt klart den bästa stekpannan jag någonsin använt. Gick från att steka på rätt hög temperatur i teflonpannorna för att få nån vettig stekyta till att steka på ganska låg värme och få bättre resultat. Nackdelen är att dom inte är non-stick men det har funkat bra för mig hittills.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#7. Du kanske har för hög värme då. Mina plattor går till 6 och jag steker ägg på 3.
Jag har köpt denna stekpanna som jag tycker är toppen!!
HH 🙂
Kolstålspannor som är väl instekta är dom absolut bästa pannorna som finns och faktiskt bättre än teflonpannorna och absolut ofarliga att steka i plus att dom ger ett litet extra järntillskott i likhet med gjutjärnspannor.
/Désirée
#3:
Du tror inte att det är dags att kasta den, är det svart i botten kan det vara farligt .
HH 🙂
#10. Det finns teflon i den pannan.
Jag har en gjutjärnspanna som jag älskar. Det var inte kärlek efter varken första eller andra mötet vid spisen men när jag väl vant om mig från att tidigare bara ha stekt i teflonpannor så kan jag inte tänka mig någon annan panna.
Det är gjutis och jag for life. 🖤
// Harley
#14:
Tackar Tackar !!
Då är det dags att inhandla en gjutjärnspanna !!
Tack för tipset Herveux.
HH 🙂
Enda negativa är väl att de är så tunga.😉
Om du har tur kan du på en secondhandaffär hitta väl instekta gjutjärnspannor. De är toppen. Jag steker ofta ägg i mina och det är inga problem.
En gjutjärnspanna skall aldrig diskas med diskmedel. Den skall varken sköljas eller diskas direkt efter användning utan skall långsamt få svalna och absorbera kvarvarande fett.
När du skall steka ägg så använd smör, kokosfett eller talg (har sett att man säljer Jureskogs talg på flera livsmedelkedjor). Sätt inte på pannan på högsta värme direkt, utan låt fettet långsamt smälta och absorberas i pannan. Sedan slår du i ägget. Om jag steker bacon innan behövs inget extra fett.
Om det även är fel på din spis så kan det hända att den borde ha trefas, men bara är inkopplad på tvåfas, fråga din hyresvärd.
När vår spis gick sönder köpte vi tillfälligt en gjutjärnsplatta och en induktionsplatta på Jula. De var helt ok.
https://www.jula.se/search/?query=kokplatta
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/vitvaror/induktionshallar/induktionsplatta-004271/
Det finns säkert liknande på fler butiker, det är en bra lösning om du inte får ordning på spisen.
Men köp en ny stekpanna för din hälsas skull. 😊
#16: Jo… man får lite gratis träning. 😅
// Harley
#12: Det är svart på undersidan, alltså baksidan. Den andra teflonplattan är däremot brun och svart i själva pannan så den använder jag inte längre 😅 Var skrotar man dem?
#9: Om man steker på för låg värme får det väl heller ingen stekyta och steker fast? Jag har aldrig lyckats med ägg 😅 Mina går upp till 9 och jag brukar steka på 5-6
#14: Jag har en gjutjärnspanna som jag faktiskt använder! Problemet är bara att den är normal storlek så ska jag woka eller steka mycket så får det sällan plats i den.
#17: Va?!
Ska man inte skölja av gjutjärnspannor?! Har jag gjort fel nu?? 😭
#19. De får du lämna in på återvinningscentralen.
Jag har hört att man visst skall diska ur dem, annars härsknar fettet i den.
Bara lite diskmedel och mycket varmt vatten.
Vad är skillnaden mellan rostfritt stålpanna och järnpanna? För och nackdelar?
#17:
Tack så mycket för all tips!!
Ska ta en titt på second hand. Jag använder oftast smör när jag steker.
Jag har en gjutjärnsgryta , diskar aldrig den med diskmedel.
HH 🙂
#21: Jo, men jag skriver inte skölja ur direkt efter stekning. Låt pannan svalna sakta och suga åt sig fettet som är kvar. Sedan kan man torka ur eller skölja med hett vatten. Aldrig stå i blöt.
Jag har aldrig varit med om att fett härsknat i en gjutjärnspanna. För det första så har det hettats upp till sån värme att det som kan härskna är borta, sedan skall man torka ur eller skölja med hett vatten. Ser pannans botten torr ut då är det toppen att smörja med kokosfett eller talg.
Möjligtvis om man lämnat kvar tjockt med fett, och speciellt margarin eller olja, att det kan härskna efter en väldigt, väldigt lång tid. Aldrig diskmedel, det löser upp fettet och förstör pannans stekyta. Den kan också börja rosta om den inte har den feta ytan.
#25:
Det märks verkligen att du vet vad du talar om!!
Du lagar oxå mycket mat , visst och kan sköta om dina köks redskap.
Mina yngsta son säger alltid till mig att man ska göra rent verktygen / knivar som du använt , efteråt. torka av dem och lägga i din bestickslåda eller där du förvarar knivarna.
Likadant med stekpannor. Min andra son gick på Restaurang linjen där dem fick lära sig mycket om hantering av knivar och köksredskap.
HH 🙂
#25: Aha… Då har jag gjort fel som sköljt av den direkt och ibland låtit stå i blöt
Finns det någon anledning till att du föreslår kokosfett, margarin eller talg? Jag brukar steka i rapsolja, är det dåligt kanske?
Det jag däremot gör med min gjutjärnspanna är att jag med jämna mellanrum följer någon anvisning för att få den ren. Stör över en massa massa salt och låter värme vara på i 1h kanske, då suger det upp en massa brunt gojja. Och sedan ska man steka in den i olja igen, åtminstone enligt instruktionerna. Men som sagt är det en vanlig stor gjutjärnspanna - vet ni om det finns större för wok eller liknande?
- Redigerat 2022-07-06 21:57 av [Tismon]
Förresten är jag också nyfiken på alla dessa andra pannor som föreslagits - kolstålspanna, rostfri stålpanna, järnpanna. Vad är bra och dåligt med dem?
Jag behöver i sådana fall en större panna att woka i och vet inte vad som är bäst samt lättast att hitta i den storleken.
#27: Nej, jag förespråkar verkligen inte margarin, 😱 kommer inte in i mitt hem. Smör, kokosolja och talg är naturliga fetter som inte härsknar i första taget (förutom mitt i heta sommaren har vi alltid smör framme till smörgåsar. Talg och kokosfett förvaras i rumstemperatur), och som inte är skadliga för människan.
Många förespråkar rapsolja, men efter vad jag läst om sammansättning och tillverkning så känns det inte så aptitligt eller nyttigt. (ni får googla själva, jag orkar inte skriva)
Olivolja, avocadoolja, tistelolja, olika nötoljor är goda kalla på sallader etc, men bör inte hettas upp.
Oljornas sammansättning ändras vid upphettning och blir inte så nyttiga. De jag använder är helt naturliga och har konsumerats i tusentals år av oss.
#29: Ah förlåt! Blandar ihop smör med margarin för att jag själv inte riktigt vet skillnaden mellan dem! Men tack för svaret då ska jag hålla utkik efter sådant. Påverkar kokosfett eller talg smaken på något sätt? Tycker att normalt smör är så dyrt!
Margarin är oljor som transformeras och behandlats på en massa olika sätt. Det är alltså inte speciellt naturligt.
Smör är gjort på grädde.
Jag kan respektera att du tycker smör är dyrt, men jag skulle absolut prioritera riktig, ren mat. Jag drar hellre in på något annat. Jag är noga med vad jag äter och lägger en del pengar på det, men sparar in på att jag aldrig är sjuk. Jag lagar all mat från grunden och där sparar man en del också.
Vad brer du smörgåsar med? Bregott och annat sånt fett är också dyrt. Det blir billigare att köpa bara smör (ofta är det extrapris någonstans) och ha en liten klick framme att bre med.
Smaklöst kokosfett ger ingen smak och inte talg heller, men det är inte billigare än smör.
Undra på förresten att ägg bränner fast om du steker i rapsolja.
#26: Ja, knivar måste behandlas varsamt. Aldrig ligga ihop med annat hårt och vasst. Jag har en suverän knivinsats i trä. Den var dyr, men knivarna håller skärpan länge.
Fick bassning av en av sönerna för några år sedan. Visst är det kul att man kan lära av sina barn….🙂
#32:
Så härligt det låter ! Knivar är viktiga att bevara .
Bra med söner som oxå tycker om att laga mat .
Tänk när jag va bjuden till dem en gång ( då bodde dem tillsammans ) 31 och 23 år va dem då, idag är dem 28 och 36 , dem hade köpt en köttkvarn , dem mal köttet till köttfärs , la i lite bacon med och gjorde egna hamburgare . WOW Vilka hamburgare , till det hade vi grönsaker i ugn + en egen dressing.
Mums vilken mat . Kom på att det va när en av sönerna fyllde år. Kimmo och Danilo heter mina söner , har en dotter med som heter Catarina , hon är äldst , 37 år.
När mina söner bodde hemma lagade vi alltid eller oftast mat ihop , men ibland ville dem laga maten själva för jag har mina egna ideér i matlagning.
Alla tycker vi olika.
Så roligt!!
HH 🙂
- Redigerat 2022-07-07 07:25 av Soligajag1

Fast om plattorna är så dåliga kanske det ändå är dags att kontakta hyresvärden. Det låter inte speciellt effektivt med så enormt dåliga plattor, oavsett typ av panna.
Vi har slängt alla våra teflon för flera år sedan. Var så trött på att översta skiktet i dem började släppa och man fick köpa nya efter ett par år. Kändes så enormt onödigt… Vi bytte till kolstål och rostfritt, de Buyer och Demeyere. Dyra, ja, men jämfört med att köpa nya teflonpannor vart tredje år… Enormt nöjd. Inget fastnar i de vi använt länge. Ju längre du använder pannan (på rätt sätt) desto bättre blir den. De klarar höga temperaturer, så tunna bitar kött och liknande blir kanon eftersom de får yta, men har fortfarande kärna så som man önskar den. Ägg kan du glida runt i pannan när du steker, pannkakorna blir hur fina som helst och aldrig svåra att vända.
Man kan få ha en smula tålamod med sin panna när man köper den. Det tar en stund innan den blir perfekt. Men när den väl stekta in slår den varenda teflonpanna med hästlängder på alla punkter utom en. De är tyngre.
Det är det värt när man har en panna som håller så bra, som inget fastnar i och som tål temperaturer och därtill håller temperaturen bättre än teflon.
#31: Tack så mycket för svar! Det kan ju bara handla om att mina pannor är dåliga. Om jag införskaffar mig bättre pannor kanske de inte fastnar längre 🙂 Jag får hålla utkik efter billigt smör! När jag väljer bordsmargarin att bre mackan på så väljer jag alltid det billigaste alternativet :)
#34: Jag vet inte hur villig de är att lägga pengar på en ny ugn men kan ju alltid fråga. Den ena spisplattan fungerar inte ens och har varit ofunktionell före vi flyttade hit. Så bara 3 av 4 plattor fungerar och de värmer heller inte jämt.
Aha ska definitivt kolla efter icke-teflon pannor! Jag är nu bara fundersam över vad som är bäst - gjutjärnspanna, rostfri stålpanna, järnpanna, kolstålspanna. Och huruvida de finns i större storlekar? Som sagt kan jag alltid använda gjutjärnspannan jag redan har som fungerar jättebra men den är för liten när jag ska laga mycket mat 🙂
Du har rätt att ha en fungerande spis med alla plattor och en ugn som fungerar perfekt!