Matlust iFokus

Matlust

Etikettsallader
Läst 130 ggr
MonicaLagerquist
2

Skära sallad

Hur skär du sallad och vitkål?
Skalar du av några blad och sen skär i strimlor eller skär du av ett stycke och sen skär det i småbitar?

Stolt ägare till tre La permer

DesK
1

Det beror på hur salladen / kålen ser ut och om jag har köpt ekologisk eller annan sallad /kål. Oftast strimlar jag upp ett helt kålhuvud åt gången, om jag ska fermentera den, så tar jag av några hela blad först, för att använda som lock på kålen.

/Désirée

Carmarino
2

Tar bort blad, eller delar av blad, som är skadade/vissna. Skär sedan av en bit som jag skär i mindre bitar. Äter inte ett helt salllads-/kålhuvud själv, så jag förvarar resten väl inpackat i kylen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Soligajag1
1

Först tar jag bort det som är dåligt från kålen . Sedan delar jag den så jag får 4 st bitar, sedan skär jag den i mindre bitar .

HH 🙂

johan
2

Beror på vad jag ska ha salladen till. Ibland blad för blad, annars skära på sätt att jag undviker stocken i mitten som är för besk för min smak.

Med kål använder jag gärna osthyveln om den ska strimlas.

Mvh // Johan

MonicaLagerquist
1

Jag vattnar alltid ur salladen i iskallt vatten innan jag äter den.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2

Jag tycker också det beror på vad jag ska använda kålen/salladen till.

/Maria

TatsuOni
1

Det beror på hur fort jag kommer att äta upp allt.

Kommer jag inte att förbruka den så snabbt så tar jag blad. Framförallt när det gäller sallad, då den håller längre på det viset.

Kommer jag att förbruka den snabbare, så skär jag bort en bit, då det går smidigare.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Scorpio97
2

Det beror på vad jag ska ha det till och på hur grov salladen/kålen är samt på om jag behöver skära bort något eller inte.

//Jessie