Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 91 ggr
MonicaLagerquist
2

Färg på porslin

Hur viktig är färgen på porslinet när du serverar mat?
Eller spelar det ingen roll?

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
2

Spelar ingen roll för mig. Vi har ingen finporslin. Vi använder dt som finns hemma liksom

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
1

Vi har två varianter av tallrikar och skålar, svarta och vita. Använder oftast de svarta. De vita är från min barndom.
Det spelar inte så stor roll vilken färg porslinet har, därför har vi endast två varianter.

flocken
1

Vi har lite olika beroende på mat. Vid kalas tar vi fram det finare porslinet och besticken.
Till vardags har vi enkla fyrkantiga vita.
Sen har vi runda svarta och avlånga svarta.
Likadant glas. Till vardag bara plast då jag inte litar på mina händer och tappar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
1

Det är inte så viktigt men inte heller obetydligt. Min mamma har alltid haft både vardags- och finporslin i vitt, förutom några udda småskålar i färg, så det är det normala för mig. Själv har jag inte haft eget hushåll på riktigt (har bott i studentkorridor, där jag mestadels använde det gemensamma porslinet) men äger en uppsättning vitt "standardporslin" från IKEA.

Samtidigt tycker jag som sagt det har viss betydelse. När man tittar på matlagningsprogram kan färgen på tallriken påverka hur maträtten ser ut osv och för mig är det viktigt att maten är både god och vacker. Sen har jag alltid tyckt att svart porslin är väldigt snyggt. Så sannolikt kommer jag köpa en uppsättning svart porslin någon gång i framtiden, och kanske någon annan färg också. Om jag har tillgång till flera olika typer av porslin när jag servera mat så tänker jag på vad som passar till vilken maträtt, även om form prioriteras över färg.

//Jessie

• Redigerat 2022-03-25 19:06 av Scorpio97
MonicaLagerquist
1

Jag har blå,gröns, vita,turkosa och gula vardagstsllriksr och väljer tallrik efter mat. Jag tycker att tex spenat inte hör sig då bra på blå tallrikar. Men jag är väl töntig.
Sen har vi ett vitt finporslin som vi äter på när det är helg och fest.
Har en mängd olika glas beroende på vad vi dricker.
Jag tycker det är roligt med olika porslin och olika kombinationer.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2022-03-26 11:41 av MonicaLagerquist