Matlust iFokus

Matlust

Etiketttips
Läst 317 ggr
MonicaLagerquist
2

Soppa på en spik

Är du bra på att ta tillvara på små rester?
Igår åt vi räksås till laxen.Det blev sås över så idag gjorde jag en räksoppa på egenkokt kräftfond lite lök en potatis och såsen från igår.
Förra veckan fick vi en slatt svampsås över det blev till en svampsoppa dagen efter.

Stolt ägare till tre La permer

Herveaux
1

#0: Nja, jag avskyr att kasta mat men jag är inte så bra på att göra om resterna till en ny maträtt, så här blir det ibland konstiga kombinationer eller "mini-buffé". 🙃

// Harley

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0:

Det låter riktigt gottigott . Va duktig du är som tar
vara på "allt" .
Jag har svårt för att kasta något , härom dagen orkade jag inte gå och handla efter en dag med olika saker .
Kom hem och kollade i kylen , hade en gul paprika , en lök, några skivor rökt skinka + skinka på burk , en mozzarella .
Hade färsk pasta i frysen .

Det blev en pasta gratäng av alla ingredienser .

HH 🙂

Garm
1

Jag är jättedålig på att ta hand om rester, om det inte är tillräckligt mycket för att göra en hel (likadan) måltid av dem. Jag slänger tyvärr mer mat än jag vill. Borde verkligen försöka ta hand om resterna bättre, men vi gör mycket grytor och sånt tycker jag är svårt att göra annat av.

Carmarino
1

Brukar inte få några rester. När jag någon gång lagar mat så lagar jag bara så mycket att det räcker till ett antal portioner, som jag sedan fryser in. Tur är det för jag har absolut noll koll på vad som passar ihop när det gäller rester.

Fast visst händer det att jag kollar vad jag har i frysen och sedan lagar jag något av det, men eftersom jag mest köper sådant jag vet vad jag ska använda till, blir det oftast mina "gamla beprövade" recept.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

MonicaLagerquist
1

#3 Av grytor brukar jag göra paj.Eller fårherdenspaj.

Soligajag1
0

#4:

Okej , va synd . Det finns ju massor med nya recept på nätet att titta på.
Vi har våra tjejkvällar och då vill man laga nåt nytt .
Jag gillar att titta på olika matprogram , tex "Halvåtta hos mig" , där får jag massor med nya ideer .

Titta på det vetja.

HH 🙂

Soligajag1
0

#5:

Så fiffigt . Tack för tipset .
Jag är så dålig på att laga pajer , får göra ett till prov på det.

Har du nåt recept , eller berätta hur du gör tack .

HH 🙂

Carmarino
2

#6: Har aldrig varit särskilt intresserad av att matlagning. Det är mer ett nödvändigt ont. Föredrar att baka. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Soligajag1
0

#8:

Okej , förstår .

Ja , det är roligare att baka , tycker jag med . Men jag gillar att experimentera med mat och laga det.

HH 🙂

Sindri
3

#3: Små slattar av grytor kan man frysa in och sedan lägga ihop två eller tre som passar ihop. Blir en ny god gryta. Man kan också spä med mer buljong och grönsaker och göra soppa.
Rester av grönsaksrätter kan man också frysa in i små slattar, blanda i en gryta eller soppa eller lägga ihop till en grönsakspaj.
Om du tänker till så kommer du att komma på fler sätt att använda rester. Det är verkligen synd (och dyrt) att slänga matrester.

• Redigerat 2021-11-01 12:39 av Sindri
Maria
2

Jag brukar sällan slänga mat. Det färdiglagade som blir över blir matlådor och av grönsaker rotfrukter och annat går det oftast att få ihop någon maträtt av.

/Maria

Garm
1

#5: Smart! Ska se om det kan funka att göra pajer av någon av resterna vi får.

#10: Ja, det är både synd och dyrt att slänga mat. Känns faktiskt jobbigt varje gång det sker. Jag finner det tyvärr otroligt svårt att veta vad jag kan göra med en liten slatt av en indisk kycklingcurry, eller thaigryta, t ex.
Fick ju tipset paj av Monica, så det kan jag ju prova.

Sindri
2

Ett annat sätt är att lägga upp små rester från frysen i olika skålar och kärl. Komplettera med färska grönsaker.
Simsalabim så har du gjort en härlig buffé.

Fridaaaa
2

Nja jag lagar mer mat så vi har för middag och matlåda dagen efter :)
så blir sällan över till andra rätter

Köttfärsås kan hända och då blir det oftast potatis&färsgratäng eller lasange eller liknande :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vixxen
4

Man tager vad man haver och så blir det något gott av det!

MonicaLagerquist
3

#15 Eller så får man trolla med knäna.

Soligajag1
1

#14:

Det är perfekt 😊👍
Så gör jag med köttfärssåsen oxå 😊
Gratäng med pasta,

HH 🙂

Fridaaaa
2

#17 Ja det kan man göra mycket på :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
1

Jag slänger aldrig rester eftersom jag inte får rester. Eftersom jag föredrar nylagad mat så lagar jag precis så mycket jag tänker äta just då. Jag vet vad som är en lagom portion för mig så det blir aldrig något över :)

//Jessie

MonicaLagerquist
1

I lördags åt vi lammkotletter.Av benen och slamset kokade jag en buljong.Idag åt vi lammsoppa och det finns buljon i frysen för två gånger till.Så gott.

MonicaLagerquist
1

Det blev pepparsås över sen helgen så den hällde jag på skuren kassler och sen på med lite ost och in i ugn.Det blev en väldigt god kasllergratäng.

Torparmor
0

Här slängs ytterst lite ( vare sig mat eller annat).
Enstaka små portioner äter jag som lunch någon dag senare eller fryser in. Sen gör vi också buffe. Soppa och öppen omelett i ugn blir det med många slattar och grönsaker blandat med creme fraich

Jag kokar av räkskalen och får lite räksky att använda som bas till fisksås. Skalen luktar inte heller så illa så jag behöver inte gå direkt till komposten med dem

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
1

#22 Jag använder avkoket från kyckling till kycklingsoppa.räkskalen till räksoppa-Spadet från revbensjällen som grund i en grönsaksoppa.

MonicaLagerquist
1

I lördags åt vi nudelwok. Mannen åt rester av den igår. Idag var det inte då mycket kvar så jag kokar en soppa på resterna plus en slatt passerade tomater som stod i kylen. Det smakar gott då det får bli vår lunch idag.

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nudelsoppan som jag trollade ihop

• Redigerat 2022-03-28 11:52 av MonicaLagerquist