Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsfruktveggo-vegetariskt
Läst 308 ggr
Herveaux
1

Har du provat jackfruit?

Jag har gått och sneglat på de mystiska konserverna i matbutiken bra länge nu. Imorgon blir det ett köp, jag är för nyfiken på jackfruit. 😋

Har du ätit jackfruit (eller jackfrukt som den också kallas)? Har du något gott recept att tipsa om?
Jag vill prova den som alternativ till kyckling.

Om du, liksom jag, inte hört talas om jackfruit förut, så finns det lite kort info här: https://mittkok.expressen.se/artikel/det-har-ar-jackfruit-och-sa-tillagar-du-frukten/

// Harley

Jackfruit är en av de mest trendiga råvarorna just nu, åtminstone bland de som inte äter animaliska produkter. Men det finns goda skäl även för köttätare att lära känna den asiatiska frukten. Tillagas den på rätt sätt är den lik både kyckling och kött samtidigt som den innehåller få kalorier.
Carmarino
2

Har aldrig hört talas om den frukten faktiskt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Vixxen
1

Spännande! Aldrig provat!

DesK
1

Min ena dotter har bjudit mig på jackfrukt, pulled med massa ugnsrostade grönsaker till. Det var jättegott 😋

/Désirée

Herveaux
1

#3: Åh, det låter jättegott!

// Harley

DesK
1

Tror att hon marinerade den först 😊

/Désirée

Herveaux
1

#5: Bra tips, tack.

// Harley

Sindri
2

Jag har lyckan att ha en granne i Spanien som odlar det så jag har ätit den färsk.
Himmel så gott, smakar som skumbanan! Skulle tro att den i burk inte är lika mogen.

Herveaux
1

#7: Åh, vilken lycka! Det låter så galet gott när folk beskriver smaken av den färska frukten. 🤤

Jag tror du har helt rätt där. Den konserverade frukten verkar vara från gröna, omogna frukter, vad jag kan hitta.

// Harley

DesK
0

Där ser man hur olika vi är! Jag tycker inte alls om skumbanan, så jag lär hålla mig till den omogna frukten 🤗

/Désirée

Lillyrod
1

Jag har gjort en sydamerikansk "köttgryta" med jackfruit. Det blev väldigt gott. Den är bäst i små bitar. I för stora bitar kan den bli lite besk och inte ta till sig av kryddor och annat man vill att den ska smaka.

Den funkar som tacofärs också om man kokar länge och sen river den i strimlor : )

tlover
2

Har testat i en kinainspirerad gryta med jackfruit. Tyckte om den

l'm back

Tant Grön
2

Konserverad finns det både omogen som man har i mat och mogen till efterrätter.