Matlust iFokus

Matlust

Etikettdesserter
Läst 384 ggr
Scorpio97
2

Pannacotta - gelatin i botten

Jag gör pannacotta lite då och då, men har ett litet problem eller vad man ska säga. Jag brukar göra pannacottan i små portionsformar och längst ner i formarna blir det nästan alltid ett lager av ren gelatin. Resten av pannacottan är perfekt och god, men den skiktar sig alltså lite längst ner. Det är kanske inget superstort problem men jag har väldigt svårt för konsistensen på ren gelatin och det är lite drygt att hela tiden undvika bottenlagret. Man kan såklart vända upp den på en tallrik istället och ta bort bottenlagret men det känns också lite krångligt

Receptet jag följer är 5 dl grädde, 2 gelatinblad och sedan smaksättning och sötning efter smak. Jag använder sötströ eftersom jag vill ha den sockerfri. När min mamma gör pannacotta brukar hon använda gelesocker och då har detta problem aldrig uppstått

Någon som har ett förslag på lösning? Mindre gelatin? Hur mycket kan jag minska i så fall, utan att pannacottan blir för lös?

//Jessie

• Redigerat 2021-05-21 14:17 av DesK
Grace2009
1

Jag brukar göra på 4dl grädde, 0.5dl socker och 1.5 blad gelatin och har aldrig upplevt det. Kan det vara en reaktion med sötströet? Har du provat ett annat sötningsmedel och fått samma sak?

Scorpio97
1

#2 Ja, jag har också funderat på om det är sötströet. Det är det enda sötningsmedlet jag brukar ha hemma, men det är kanske värt att köpa och testa något annat.

//Jessie

Sindri
1

Jag gör utan sötning, bara lite vaniljpulver (inte vaniljsocker) det har alltid funkat bra. Kanske du häller upp dem för tidigt? Se till att de är ordentligt blandade och inte för lösa när du häller upp dem.

Scorpio97
1

#3 Jag har testat att låta kastrullen stå tills smeten är sval, och testat att ställa kastrullen i vattenbad och rört tills det svalnat innan jag häller upp. Men det blev lika ändå. Men det kan såklart vara så att jag inte väntar tillräckligt länge ändå. Jag var lite orolig att det skulle bli konstigt om jag väntar för länge och den hinner stelna/tjockna för mycket

//Jessie

Scorpio97
1

Men om problemet inte sker för någon av er och det enda som skiljer sig åt är sötningsmedlet, så låter ju det som den troliga orsaken

//Jessie

Sindri
1

Jag skulle testa utan sötning och vänta lite längre med att hälla upp.

Scorpio97
1

Jag tycker tyvärr inte det är gott utan sötning (jag har testat), då testar jag hellre med någon annan sort :)

//Jessie

DesK
1

Mycket bra fråga och en extra eloge för att du skrev med receptet som du använder 😊 Utöver de bra tips som du har fått, så kanske Stevia skulle funka bättre som sötning? Alltså jag vet inte, men det är värt att testa. Det finns ju många olika människor som behöver undvika vanligt vitt socker.

/Désirée

Sindri
2

Jag tycker att äkta vanilj ger en söt smak. Jag använder urskrap ur vaniljstång eller det svarta vaniljpulvret.

CasaRamon
1

När jag gör söta desserter , så använder jag mestadels Sötströ eller Stevia-droppar med vaniljsmak. Köpt på nätet, ger bra smak. Nu har jag inte gjort Pannacotta på länge, så jag vet inte om det skulle göra skillnad.

Scorpio97
1

#9 Jag använder vaniljpulver, men tycker inte att det ensam ger tillräckligt söt smak.

#8, #10 Jag har lite svårt för eftersmaken på ren stevia, men tack för tipset :)

//Jessie

CasaRamon
1

#11: Jag har också svårt för Steviasmaken, men dropparna har inte den eftersmaken, konstigt nog.
Vaniljpulver ger inte tillräckligt söt smak.

Scorpio97
1

#12 Hm, då kanske det är värt att testa dropparna ändå! Jag har nog bara testat färdiga produkter sötade med stevia, och har antagit att dropparna har samma smak. Vilket märke är det du köper?

//Jessie

CasaRamon
1

#13 Jag har köpt Nicks Steviadroppar med vaniljsmak hos Meds. Kostade 49:-
Meds är bra, har stort utbud .

Scorpio97
1

#14 Tack :)

//Jessie

Scorpio97
1

Jag testade Hermesetas flytande sötning och det blev ingen gelatin i botten! :D