Matlust iFokus

Matlust

Etiketttips
Läst 304 ggr
MonicaLagerquist
1

Rimmad älgrulle

Jag har en älgrulle som ligger på upptingin i kylen.
Min plan är att salta in den och sen köra på låg värme i ugnen.

Är det någon som har tips på vad man ska tänka på.Första fgången som jag tillagar älgrulle.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

Låter jättegott.

/Maria

Sindri
1

Har aldrig haft en rulle av älg så jag har aldrig provat. Enligt den här sidan är inte älgrulle så bra att göra som stek. Här andra tips på tillagning
https://svenskjakt.se/viltsmak/klovvilt/tre-recept-pa-saltrulle/

Efter jaktsäsongens slut, när alla möra bitar redan är uppätna, ligger ofta älgrullarna kvar längst ner i frysen och väntar på att bli tillagade. Här tipsar vi om tre olika sätt att laga något gott av rullen; snabb wok, rimmat
MonicaLagerquist
1

Jag kommer troligen att bryna den och sen köra den på låg ugnstemt under ett par timmar alternativt köra den i souse viden.

MonicaLagerquist
1

Det blir souse vide 54 grader 10-12 timmar.Men först ska den i saltlagen.Den står på avkylning nu och sen får den ligga där till imorgon bitte när den åker i varmvattnet.

Timjan ,hel färsk svartpeppar och några enbär.

[Leifsdotra]
1

Vi brukar köra den i ugn som en stek. Sen skär vi i tunna skivor och steker med grillkrydda som "skogskebab" med pommes eller pitabröd, massor av grönsaker, vitlökssås och en chilistark tomatsås. Oftast gör vi fler samtidigt, så kan vi frysa in en hel del färdigskivat och bara ta fram och steka på vid annat tillfälle.

MonicaLagerquist
1

#5 Det ska jag testa om jag får en älgrulle igen.Tyvärr så bor det numera ca 18 vargar på den lilla jaktmark där min man jagar så det finns inga älgkalvar eller rådjur kvar. En stor älgtjur har de sett under den här jakt säsongen.

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gott blev det. Körde köttet i tio timmar på 54 grader.

Maria
1

#7 Ser jättefint ut.

/Maria

Sindri
1

Wow, det såg gott ut. Var köttet mört? Hur gör du saltningen? Är det samma som rimmad?
Jag skulle vilja kunna rimma kött, har bara gjort det med lax.
Jag gillar att laga lite ovanliga delar. Har skaffat mig en leverantör på oxsvansar, så himla gott!

MonicaLagerquist
1

Kokade en saltlag 1 liter vatten 1 dl salt och 1 msk socker.
Det var väldigt mört och gott.

MonicaLagerquist
1

Oxsvans var det ett tag sen jag lagade.

Sindri
1

#10: Spännande - det måste jag testa. Tack

DesK
0

Det ser jättegott ut Monica! 😋 Nu inspirerade du mig till att salta något kött och sedan tillaga det 😊

/Désirée

MonicaLagerquist
1

#13 Pinsamt nog har jag aldrig testat det tidigare,Men det var ju inte sista gången kan jag ju säga.