Begagnade köksredskap
I tråden om stekpannor uppstod frågan om vi köper och använder begagnade köksredskap. Jag har köpt en hel del av min köksutrustning begagnad. På bilden syns ett urval av mina köksprylar. Somligt har jag köpt begagnat, annat nytt och en del har jag fått, även bland det som jag har fått finns det begagat, köpt på loppis eller andrahandsbutiker.
Här är det fritt fram att diskutera detta, berätta hur du gör och varför du gör så! 😊
/Désirée
Jag har köpt en resevattenkokare och ångkokare på second hand.
Sen har jag köpt några kakformar och massor av glas och porslin.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har massor med begagnade köksprylar.
Allt från stekpannor, grytor till andra redskap.
Många gånger har gamla saker en helt annan kvalitet och håller i en evighet.
/Maria
Blandat.
Hemma är det mest nytt. Antingen köpt själv eller fått.
I stugan är mkt begagnat.
Efter att vi köpt stugan gick en av de äldre på ön bort. Vi fick möjlighet att välja ut saker från dennes hus som vi ville ha. Vilka fynd
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#2:
Du har helt rätt Maria. Jag köpte en elvisp på Röda Korset billig. Den fungerar så bra. Jag har även köpt massor med glas, kakformar, böcker och kläder ( kläderna tvättar jag när jag kommer hem)
Köpte ett par häftiga korta svarta kängor på Röda Korset med så gott som nya, till och med denna kattleksak köpte jag på Röda Korset. Mina katter bara älskar den, gjorde självklart rent den innan mina katter fick leka med den.
HH 🙂
- Redigerat 2021-01-22 19:52 av DesK
#3:
Va roligt för er !!! Kan tro att ni njuter i denna stuga!!!
HH 🙂

Har massa beg köksprylar
Stolt ägare till tre La permer
Ja, jag tycker framförallt kvalitén man får för så lite pengar är det bästa med att handla secondhand. Och jag gillar återbruk i alla former. Tycker också det är suveränt att kunna lämna vidare saker man själv inte behöver.
Jag skulle aldrig t ex köpa en ny råsaftcentrifug som man använder så lite, men för 75 kronor är det helt ok. 😁
Gamla ugnsfasta formar är helt otroliga. Trots att de är lätta och tunna håller de jättebra, och är väldigt lättdiskade. Har flera gamla, fina från Rörstrand tex.
Har köpt en hel del på loppis. Många gånger lämnar folk in "felköp" som är i princip oanvända (har själv gjort det), men jag köper även använda saker om de är i bra skick.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Enbart nytt om det inte är från folk jag känner - då kan jag ta det eller köpa det.
köper mycket begagnat men är några få saker jag inte köper begagnat av folk jag inte känner
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2021-01-23 11:21 av Fridaaaa
#8:
Exakt, så är det på loppis. En hel del varor som folk köpt av misstag som dom sen vill sälja på Loppis, lite billigare.
Det är toppen!!!
Så har jag med gjort.
HH 🙂
- Redigerat 2021-01-23 14:45 av DesK
Nästa alla mina rostfria saker är begagnade.
Allt från olika skålar, mått, bägare med mera.
/Maria
#11: Jag köpte halvlitersmått på second hand och insåg att det fanns lite olika halvlitrar.
Typ en halvliter som är 4.5 osv.
Har köpt jättefina köksredskap second hand. En liten gjutjärnspanna och några underbara träredskap som föregående ägare hade tagit hand om på bästa sätt, bland annat.
#12 Pyttelite, det fenomenet stöter man på även med nya mått. Det är därför som de flesta bakrecepten numera anges med vikt, för då blir det säkert korrekt 😊
Nu ska jag vara lika petig som vissa andra är! Jag skrev i trådstarten: ”Berätta hur du gör och varför du gör så!” Så ni som bara har svarat hur ni gör, skriv varför ni gör som ni gör också😊
/Désirée

Jag köper på loppis dels för att det gynnar min plånbok men även för att det är bra för miljön.
Järngrytor och annat av järn är ofta bättre om det redan är instekt.
#14: Jag köper second hand av olika skäl.
Jag handlar mest på hjälporganisationer och ser det som ett sätt att hjälpa till.
Det är billigt och lite som ett äventyr. Man vet inte vad man ska hitta utan det blir bättre eller sämre fynd.
Det känns också bra att saker kommer till användning. Har sällan problem med att andra haft saker före mig.
Sen finns det prylar man inte kan få nya eller reservdelar till ngt som gått sönder.
Jag tycker gamla rostfria bunkar är rejälare och det känns som om det är kraftigare "plåt" i dem.
/Maria
- Redigerat 2021-01-23 15:23 av Maria
#17: Instämmer och man slipper den eviga plasten
#19: Är det en Mjölstina jag siktar till höger.
Imponerande samling.
#19 Maria, waow! 😊👍 Jag undrar samma som Pyttelite och vilka fina mortlar du har, de ser mycket nyare ut än min 🤗
/Désirée
#16:
Tackar!!!
Håller med dig i alla påståenden "Pyttelite" .
HH 🙂
#20 Mjölstina vet jag inte riktigt vad det är för något.
#21 Den stora morteln är ganska ny tror jag. Den har jag fått av sonen och den lilla morteln är mormors gamla.
/Maria
När jag köper på loppis/second hand är det för att gynna dem som säljer. Brukar oftast handla i Röda Korsets second hand-affär. Fast det skadar ju inte att det är mycket billigare än att köpa nytt också.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

nej, köksredskap köper jag nya. nu tror jag inte vi behöver köpa så många fler i livet än de vi har. vi valde att lägga pengar på pannorna och valde 3 rostfria pannor från Demeyere och en i kolstål från De Buyer. sedan har vi en panna från skeppshult. kokkärl har vi inte bytt. vi har från ikea från när vi flyttade till vår första lägenhet och dessa har många år kvar. Tidigare hade vi en del non-stick av olka slag, Tefal från Jamie Oliver-kollektionen exempelvis. heeeelt värdelösa! höll några år innan det började släppa teflon i pannorna. aldrig mer en non-stick!
Jag har en del begagnat, sånt som förra ägarna lämnade kvar när de sålde torpet och sånt jag har fått när vi tömde morfars hem i samband med att han flyttade till äldreboende t ex. Och så har jag min Elektrolux hushållsassistent som morfars fru gav mig när hon inte längre orkade baka. Den är nog från tidigt 80-tal skulle jag tro. Fungerar toppenbra!

26 Jag fick min Elektrolux hushållsassistent när jag fyllde 30.Den används regelbiundet.Den byter jag aldrig bort.
#27: De är väldigt bra! Pappa har kvar mammas assistent, men jag är rätt säker på att den inte blivit använd under de 13 år som gått sedan hon gick bort. Han har fler delar till sin än vad jag har till min, fast en del har jag fått eftersom det inte användes.