Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatprattipstillbehörris
Läst 286 ggr
Bukiluci
1

Basmatiris - Den nya basen i våra middagar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
nu har jag provat ett tiotal basmatiris och längst med vägen har jag även hittat olika tester som gjorts vad gäller ämnen som inte är så bra. Ett ris som stod ut i både matlagningen och väldigt låga halter (jämfört med andra) vad gäller ämnen som är mindre bra, var basmatiris från Karoon. Någon annan som har erfarenhet av detta ris och har ni något annat ris - märke ni kan rekommendera? Vi äter ofta basmatiris numera, byter ut det mot potatis eller pasta, blir supergott!

• Redigerat 2020-11-18 16:00 av DesK
  • Redigerat 2020-11-18 15:24 av Bukiluci
DesK
1

Hej och välkommen hit! 😊 Roligt att du tycker om riset 😊 Berätta gärna vad du lagar med riset 😊

/Désirée

JRSN
0

#0: Betyder det att halterna av bl.a. kadmium är lägre i Karoon-ris, jämfört med andra märken?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
1

Ang, halten av giftiga ämnen i basmatiris:

https://www.radron.se/tester/mat-dryck/basmatiris/

Jag använder själv basmatiris, aldrig annat. 🤗🍚

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CasaRamon
1

Jag tycker att ris är gott, men skulle aldrig äta det, eftersom det innehåller arsenik och andra giftiga ämnen. Det räcker med att man får i sej tillsatser som är svåra att undvika. Dom flesta produkter innehåller tillsatser som inte är bra. Det tar lång tid för mej att handla eftersom jag måste läsa "det finstilta"

DesK
2

#4CasaRamon, vi bör vara försiktiga med kategoriska påståenden. Har du läst länken som Magi-cat postade i #3? Enl Råd&rön har inget av de testade risen några höga halter av gifter. Däremot så är risodling mycket miljökrävande, så därför bör vi välja mer närodlade gryn, som t ex Havreris. Havreris är mycket gott och mer fiberrikt än vitt ris 😊

/Désirée

CasaRamon
1

#5: Även om Råd &Rön säger att man inte hittat höga halter av gifter, så innehåller dom ändå gifter. Jag säger att JAG inte skulle äta det. Många vet inte ens om att ris innehåller arsenik. Man bör vara försiktig med att ge ris till barn.

Bukiluci
0

#6: intressant att det finns sådana här självutnämnda experter även på denna hemsida, trodde dom endast höll sig till Facebook. CasaRamon, Om du läser mitt inlägg en gång till så kanske du förstår att dina inlägg spinner inte vidare på ursprunget, utan om något som är heeeelt ointressant i denna fråga. Om du önskar blogga om dina kunskaper så ta dig gärna tiden att göra det i en annan tråd.

DesK
2

#7 Bukiluci, CasaRamon är tydlig med att det är hens åsikt, då är det okej att uttrycka åsikter här på sajten. Detta är den breda matsajten, här får alla komma till tals, ang vad man äter eller inte äter. Det viktiga är att vi respekterar varandra och inte använder nedsättande ord om någon mat.

/Désirée