Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatprattips
Läst 1104 ggr
Surpan
1

Bästa krossade tomaterna?

Har märkt att min köttfärssås får väldigt olika karaktär av olika märken på krossade tomater. Efter att ha ätit en som inte blev särskilt god alls och vi misstänker tomaterna, så undrar jag:

Tycker ni det är stor skillnad mellan märkena? Vilka är era favoriter?

/Surpan

DesK
0

Nu har jag inte provat alla sorters krossade tomater, men visst är det skillnad på de olika fabrikaten. Vi kanske kan tipsa varandra här i tråden 😊

/Désirée

oh-la
1

Vi har provat ett gäng här hemma, och det märke vi tycker är klart bäst är mutti. Vi köper finkrossade, men vi har även testat hela körsbärstomater och passerade tomater och tycker utan tvekan att de slår andra märken. Gillar finkrossade eftersom det är jämnare krossat. Blir inte halvstora tomatbitar i allt.

Surpan
1

Nästa gång blir det nog mutti, har för mig att det var dom jag använda någon gång när maten blev extra god. Hört att många gillar dom också.

/Surpan

Carmarino
1

Konstigt nog fick Mutti inte särskilt bra testresultat i ett blindtest jag läste om i en tidning. Även deltagarna i testet blev förvånade, för det var många som hade dem som favoriter när de lagade mat. De är mina favoriter också, och jag tycker de är goda.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Garm
2

Mutti eller ICAs kör jag med, tycker de är hyfsat likvärdiga.

Vid extra fattig period i livet köpte jag Eldorados krossade tomat. Inte nog med att det var extremt blaskig smak, så fanns det en stor (3 cm diameter) sten med i burken. Efter det aaaaldrig mer det märket.

Maria
1

Jag tycker om Zeta:s produkter och brukar köpa dessa om de finns.

/Maria

Sindri
1

Jag har tidigare kört Icas Eco eller Änglamarks, men nu har Mutti kommit med eklogiska, både hela och krossade, så det är bara de som gäller. Tyvärr i plåtburk, men oj vilken god ketchup jag gjorde med det.

Vixxen
0

Ah, intressant!

DesK
1

Här hittade jag ett test och nu på morgonen hörde jag på tv att kocken där rekommenderade San Marzanotomater och de skulle absolut vara hela. Efter att ha läst vad ni skrev om Muttis finkrossade tomater testade jag dem härom dagen. De var väldigt finkrossade, kändes som malda och smaken var helt okej, men stack inte ut. Nästa gång tänker jag testa hela tomater. Mutti använder San Marzanotomater i sina burkar. Så nu tänker jag kolla upp vilka andra fabrikat som har just dessa i sina burkar.

https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/test-av-krossade-tomater-stora-skillnader-i-smak-och-konsistens

/Désirée

Carmarino
1

Brukar köpa ICAs finkrossade tomater (har för mig att de fick bäst betyg i testet), men Muttis hela tomater.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[peterhan]
1

Har någon testat dom med smaker? såg Willys hade både med chili och en med vitlök i.

DesK
1

#11 Peterhan, jag har testat och det är inget fel på dem, men ska man känna smaken, så får man inte tillaga dem, utan äta dem okokta.

/Désirée

[peterhan]
1

#12: Aha jag köpte en med vitlök, tänkte bara blanda i den i färsen på slutet så det kanske blir bra då :)

[peterhan]
0

#12: Den var god, men jag hade i för mycket av den, men ska testa den med chili också.

MonicaLagerquist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag inte använder mina egna passerade tomater så köper jag Eldorados passerade tomater på Willys.

Kokar tomatsoppa på dem en gång i veckan under sopp-tiden.

Bryner en finhackad lök i lite olja.

Häller i en förpackning passerade tomater

fyller förpackningen med vatten och häller i grytan

1 grönsaksbuljongtärning

Lite paprikapulver ett par skruv på svartpepparkvarenen och sen får de koka en stund.

Enkelt billigt och gott.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2020-09-26 14:09 av DesK