Göra egen pasta
Är det någon som gjort egen pasta? Är det svårt? Har tyvärr ingen pastamaskin.
Stolt ägare till tre La permer
nej inte svårt bara blanda ihop durumvetemjöl. ägg och en skvätt olja tills man fått en ganska kompakt och hård deg. Låt den vila i kylskåp nån timme och kavla sedan ut så tunna plattor som möjligt och skär i remsor till bandspagetti se till att ha mjöl på bordet som kan sprinklas över dem så de inte klibbar ihop ifall du inte har nånstans att hänga upp dem alt gör lasagneplattor det går snabbare.

Jag är väldigt sugen på att testa.
Förr, när jag åt gluten så gjorde jag alltid egen pasta. Har kvar pastamaskinen, men funderar på om man kan använda den till bovetepasta, har inte vågat prova än.
Har en s.k. tevagn med avtagbar bricka. Ramen var perfekt att hänga pastan på tork.
Det godaste är ändå små knyten, med spenat och ricotta. Mums!
Gör spätzle, det är enklare och lika gott. Det finns en massa recept på nätet, men det är bara att blanda smeten, ägg , mjöl och vätska (mjölk eller vatten) Häll smeten på en skärbräda och ös ner remsor (bitar) med en kniv i kokande vatten. Snabbt, enkelt och gott.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#3 Det går säkert alldeles utmärkt att använda pastamaskinen till bovetepasta. Har sett en del som använder den till att "kavla" mördeg och mandelmassa. Tänkte testa någon dag, men än så länge har det inte blivit av, så jag vet inte hur bra det funkar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Har gjort egen pasta några gånger men utan pastamaskin. Hade vanligt vetemjöl och skar ut remsor med en s.k. persiljeskärare. Det gick snabbt och lätt. Har köpt en pastamaskin på second hand, men har inte provat den än.

Mannen och sonen testade att mala korn i vår pastamaskin. Det gick bra ett tag. Men tvättmaskinen tog skada efter ett tag och fick kasseras. Krossat korn använder de i bryggning.

Köpt durumvete idag.Det blir ingen pasta idag får se om det blir imorgon

En sådan här underlättar mycket när man skall skära ut remsor. https://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=181225.0;attach=114925;image Brukar man kunna hitta på second hand.

#10 Får inte länken att fungera.Men på min pastamaskin kan man skära remsor. Till raviolin använde jag pizzaskäraren.
- Redigerat 2020-09-17 18:01 av DesK

Gissa om jag älskar min pastamaskin.
#15: Det kan jag tänka mig. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker