Majonnäs
Gjorde för några dagar sedan egen majonnäs och tyckte mycket om den, gillar vanligtvis inte majonnäs alls. Jag har alltid tyckt det verkat krångligt/jobbigt att göra egen, så jag har dragit mig för det. Dessutom har jag ju inte tyckt om det innan, så.. men, till saken!
Enligt receptet jag använde mig av använde den ett helt ägg, inte bara gulan och den skulle mixas snabbt med stavmixer (det var därför jag vågade mig på att göra majonnäsen). Finns här någon som vet vad skillnaderna blir i en "vanlig" majonnäs jämfört med snabbmajon? Varför ett helt ägg i snabbmajon och bara äggula i den vanliga? Har inte hittat någon snabbmajo där bara gulan används.
Borde jag testa göra majonnäs på det klassiska viset? Missar jag något i smaken om jag inte gör den på det viset utan kör snabbvarianten?
Det är väldigt enkelt att göra vanlig majo också, så det tycker jag du borde prova. Anledningen till att man utesluter äggvitan till vanlig majo skulle jag gissa är att det blir svårare att få den att emulgera vid handvispning.
Jag tror dock inte att resultatet skiljer sig nämnvärt då äggvita är rätt smaklöst och det inte rör sig om några större mängder relativt sett.
Vad menar du med snabbmajjo? Jag har gjort majonnäs i hela mitt liv och mycket sällan köpt den. Vanligen gör jag den på ett helt ägg i matberedaren och det blir alltid bra. Majonnäs på helt ägg blir lite lättare och mer fluffig än den gjord på bara gulan. Det är ju smaksättarna, senap, vinäger och kryddor som ger karaktär åt majjon. Även oljan påverkar smaken en hel del, jag använder oftast neutral rapsolja men ibland tar jag i ca en tredjedel smakrik olivolja. Vi har en jättebra artikel här om majjo 🙂
/Désirée
#1 Tack för svar! Ska försöka våga mig på att göra majonnäs på vanligt vis också, någon gång, men tills vidare håller jag mig till det riktigt snabba och enkla sättet.
#2 Med snabbmajo menar jag den jag gör med stavmixer. Går ju på några sekunder att få till en bra majonnäs på det viset.
Aha, jag tror jag föredrar den mer fluffiga majonnäsen då, faktiskt, så fortsätter nog köra med stavmixern och helt ägg.
Hoppsan! Jag har visst missat den artikeln, trots att den ligger på framsidan av Matlust iFokus. Illa missat av mig :) Tack!