Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1439 ggr
Garm
2019-10-20 17:57

Vildsvinsfärs. Vad laga?

Kom över lite vildsvinsfärs idag. Har, vad jag vet, aldrig ätit eller tillagat vildsvin(sfärs) förut. Undrar nu om ni har några goda recepttips för denna färs? Både enkla och lite mer avancerade recept och tips funkar. Tack!

Annons:
Cireea
2019-10-20 18:06
#1

Går ju göra vildsvinsbiff eller vildsvinsköttbullar. 
Jag hade velat testa göra vildsvinsburgare. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Björn.B]
2019-10-20 18:23
#2

Tänk på att vildsvinsfärs är väldigt mager så om du ska göra biffar så behöver du blanda i fläskfärs eller grädde.

Min favorit.

https://recept.viltmat.nu/recept/viltfarsbiffar-med-rotselleri-och-apple/

Garm
2019-10-20 19:31
#3

#1 Åh, vildsvinsburgare lät spännande! Har funderat på både pannbiff och köttbullar, men det känns så "vanligt", om än gott :) #2 Ok, ungefär hur mycket fläskfärs eller grädde bör man lägga till då, procentuellt? För mig känns det väldigt mycket med en femtedel fläskfäs till vildsvinsfärsen enligt det länkade receptet, blir det verkligen ren smak av vilsdvin då? När jag lagar mat med mager älgfärs brukar jag inte lägga till någon fetare färs eller grädde alls och det funkar ju fint. Är vildsvin magrare än älg?

oh-la
2019-10-21 09:09
#4

Vildsvin är jättemagert. I förhållande till älg vet jag inte, där gubben jagat jagar man nästan bara vildsvin och rådjur. Vildsvin har också en ganska speciell smak som tränger igenom det mesta. När vi gjort burgare har vi blandat med ungefär en femtedel rökt sidfläsk. Det smakar fortfarande mycket vildsvin, inte alls som rådjur som lätt försvinner. Tryffelmajonäs och picklad rödlök till burgaren är gott! Vi har haft så mycket kött så vi har använt det i det mesta, som köttfärssås. Har blandat 50/50 ibland med annat kött, och det smakar fortfarande vildsvin 😂

Garm
2019-10-21 09:40
#5

#4 Perfekt att smaken behålls även om man blandar ut det. Är det kanske rent av en fördel att blanda ut det eftersom det har en speciell/intensiv smak?

[Björn.B]
2019-10-21 09:54
#6

#3 När jag gör t.ex Wallenbergare på vildsvin så använder jag minst 2,5 dl 40% grädde till 500 g vildsvinsfärs, kan tyckas vara mycket men vildsvin är så mager så tillsätter man inte fett blir det som att bita i en torr skosula. Hellre lite mer fläsk eller grädde i än den blir för torr. Min åsikt är att vildsvin smakar mindre vilt än älg, rådjur mm.

Annons:
oh-la
2019-10-21 09:58
#7

#5 jag tycker nästan det är en fördel att dela med annat just för smaken. Vildsvin är lite av en vattendelare, vissa gillar smaken och andra har svårt för den just för att den är så intensiv och skiljer sig en del från annat kött. Jag gillar vildsvin, tycker det har en smörig, distinkt smak. Inte oangenäm, men jag kan förstå att det finns de som inte gillar smaken. Jag tror det skulle passa bra som viltfrikadellet i en tomatsås också, men testa gärna något där köttet får lite mer plats så du själv kan avgöra vad du tycker om det.

Sindri
2019-10-21 23:22
#8

Håller med föregående, mycket grädde i och stek i rikligt med smör. Gjorde vildsvinsbiffar av färs och ungdomarna sade att det var de godaste biffar de fått.

Krydda med timjan, lite finhackad lök, lite, lite pressad vitlök (eller svart vitlök).
Gott till är picklade grönsaker som gurka, gröna tomater, rödlök, lingon mm. Ugnsrostad sötpotatis och/eller rotfrukter, kanske lite crème fraiche smaksatt med grillad mosad paprika. Vit- eller rödkål. Svartvinbärsgelé. 
Eller extra lyxigt - en gräddig svampsås.
Mmmmm - det vattnas i munnen!

Honestyisdead
2019-10-30 14:44
#9

Jag har i grädde och rimmat fläsk i färsen.

Garm
2019-10-30 16:00
#10

Då jag och sambon varit, och fortfarande är, förkylda i omgångar har vi ännu inte hunnit testa laga vindsvinsfärsbiffar, som var tanken. Vill ju inte prova något nytt när smaklökarna är utslagna. Tack för era svar! Jag tänkte prova med grädde och eventuellt lite rimmat fläsk i färsen när det blir dags. Det låter som det, för mig, bättre alternativet.

Upp till toppen
Annons: