Mat på "skräp" ?
Kokade du bara huvudet med vatten?:)
Jo för buljongen, nu har jag tagit ut allt kött (252 gram totalt av superkvalite). Sedan kommer jag att krydda buljongen för soppa imorgon men exakt hur jag gör vet jag inte än.
l'm back
Ja det brukar jag, i mån av möjlighet. Skulle gärna oftare koka buljong på dylika rester och ben, men det är lite svårt att komma över. Har ibland köpt ben från lokala fiskhandlaren för ändamålet, men jag misstänker att det slängs väldigt mycket sånt helt i onödan.
På tal om det du visar på bilden, så såg jag en gång på Facebook häromåret att samma fiskhandlare marknadsförde rökta laxhuvuden som delikatess. Vet inte hur bra de gick åt dock. 😛
Brukar också spara diverse grönsaksrester i en påse i frysen för att koka buljong på när påsen blir full. Det gäller typ purjolöksblast och stjälkar av olika slag. Tidigare lade jag dit broccolistjälkar också, men stjälkarna är ju den klart godaste delen på hela broccolin bara man skalar bort det fibrigaste ytterskiktet. Också på blomkål är stjälken och blasten riktigt goda. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag vill göra det, men saknar kunskaper i vad som kan tas om hand och hur. Är väl inte allt för svårt att sätta sig in i det kanske, men det känns lite som en oöverstiglig kulle liksom… Vore ju lättare att förstå min oförmåga att ta steget om det var ett extremt högt berg det handlade om. Vågar inte bege mig upp på kullen, helt enkelt, så att säga.
Kokar fond på räkskal och/eller fiskskrov samt grönsaksspill. Har jag inte tid för tillfället fryser jag in i påsar tills vidare.

Kokar fond på benresterna när vi ätit kyckling. Pillar bort pytteresrterna av kött. Fryser in och kokar soppa på det. Självklart kokar vi av räk och kräftskal för att få goda buljoner. När vi äter färsk broccoli kokar jag de grova bitarna och gör en slät broccolisoppa på.
Stolt ägare till tre La permer
När jag såg fiskhuvudet så kom jag att tänka på en västafrikansk rätt. Hittar inget recept, men den kallades på svenska för "en gryta" Man kokade fisk ihop med grönsaker, mins att det var aubergine i stora bitar, tror det var paprika och kanske broccoli. Habanero var ett måste och lite tomatpure. När detta kokat klart tog man upp allt och lade åt sidan. I spadet kokade man sen riset. När det var klart blandade man ihop allt. Man får ta undan spad om det blir för mycket och anpassa det efter rismängden man vill ha, det skall ju inte bli en soppa.