Svensk tacokultur?
Jag blev intervjuad för LA Times om svenska taco-vanor härom dagen. (Ni kan se kolumnen här.) Vad tycker ni - hur äter ni tacos? Varför tror ni att så många svenskar gillar tacos och texmex? Och varför är alla förpackningar med engelsk text - onekligen en bra fråga, tycker jag! :)

Vad kul Anne. Tacos är ju onekligen väldigt gott. Det blir oftast med köttfärs och grönsaker. Jag tror att vi gillar tacos för det blir ett bra sätt att umgås på.
Roligt Anne! Jag tror att vi gillar tacos och liknande för att det låter alla kombinera ihop sin egen mat. Gillar man något tar man mycket och vice versa.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det var länge sedan vi hade tacos!! 
Vi äter det ibland för att det är lätt och trevlig plockmat och som sagt - man tar till sig det man gillar. Vi har väldigt mycket olika grönsaker, och det är ju nyttigt.
Det ska tilläggas att vi endast köper ICAs bröd eller skal. De är en hel del billigare. Och salsan gör man snabbt själv. Hör av er om ni vill ha Habanero-frön! Här finns ett recept på taco-krydda för 500g köttfärs:
2 tsk grillkrydda
1 tsk spiskummin
1 krm strösocker
ev lite salt
2 tsk maizena
1 dl vatten
Intressant vinkling av fenomenet! Jag har skickat vidare länken!
Ooh, Habanerofrön! Hur lätt är det att odla egen chili egentligen? *jätteintresserad*

#4 Sk_tlätt 
Haha! Inne, ute? jag har anti-gröna fingrar, typ. :)

I kruka, inne på vintern och nedklippning/omplantering på våren och ute på sommaren. Den är inte så himla glad i drag, gillar ljummet vatten och älskar sol.
Det krävs just ingenting, skulle jag vilja påstå.
Huh. Det låter ju inte alltför eländigt svårt. :)
VI äter det gärna. Fast inte med tacoskal utan med tortillas.
Och anledningen är väl att det är gott, det är trevligt (tar tid när man sitter och plockar) och att det är nyttigt, framförallt om man använder tortillas istället för tacoskalen.
Vi har väldigt mycket grönsaker och inte bara tomat, gurka och sallad utan vi brukar ha morotsstavar, paprikastavar m.m. Sedan brukar vi alltid ha guacamole till, eller våran simpla variant av guacamole i alla fall. Sedan älskade jag mangosalsan som fanns, men eftersom de slutat med den så försökver vi göra egen ibland eller så köper vi mangochutney förutom tacosås. Emellanåt så brukar vi dryga ut med kidneybönor eller kikärtor.
När det gäller tacokrydda brukar vi köpa en jättepaket - ser ut som en mjölkpaket ungefär. Blir billigare totalt sett även om paketet kostar en del. Tacokrydda är ju gott att använda till annat.
För den som åker till London kan jag rekommendera ett ställe som heter Texas embassy. De har rejäl tex-mexmat och supergoda Frozen Margeritas.
Jag tycker det är godast med majships till. Blir så kladdigt med bröd eller skalö till :)
#10 har du provat med de där nya pitabröden som finns? De är av majs och får lite tacokänsla, men det är mycket enklare att äta färsen och grönsakerna - speciellt för barnen i familjen!
Tortillas är ju suveränt just för med tanke på kladdighet! Man gör en wrap av det och sedan hålls maten i tortillan. Men det gäller att inte stoppa i för mycket och att vika rätt.
#11 Nej det har jag faktiskt inte testat.
#12 Jag tycker de går sönder lätt när vätskan hunnit genom.
#13 I så fall äter ni nog betydligt långsammare än vi gör
, det är ett problem jag aldrig upplevt. Det största problemet hos oss brukar vara att sambon vill ha så mycket olika saker i tortillan att han har problem att vika den.
Haha ja det fenomenet är välkänt här med ;)
vi äter tacos så ofta vi kan. eller nja tortillas med köttfärs, gurka, rödlök, paprika, gurka, ost, annanas och jordnötter. så himla gott. blir hungrig bara jag tänker på det :P
vi brukar blanda kyckling o fajita krydda o ha i bröd ist för tacos. super gott
Mm tacos är en av de maträtter vi äter oftast faktiskt :P
Enligt mig ska man ha: Taco tubs (båtarna), majs, lök, ost, köttfärs såklart, gurka, mycket tomater, gräddfil (eller creme fraiche sås med massor av vitlök).
Sen säger jag som #17 Hera, att kyckling med fajita krydda är jätte gott, i pita bröd som man värmer i ugnen. Finns en speciell sorts pita som är ljuuuvligt gott.
Nu ska jag sova annars blir man för frestad!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
jag vill ha tacos jämt, men inte min sambo.
vi har köttfärs, sallad, tomat, gurka, majs, ost,
antingen tortillabröd, eller nachos eller nått annat som faller in, tacosås och en vitlökssås på cream fraiche och vitlök, lite salt och peppar. kaalaasgott ! :D

den godaste hemmagjorda tacosen jag har ätit var det kakao i
från nån receptbok med GI-recept. Men, jag var ganska ensam om att gilla det…
Jag har tacobröd (sånna runda?) med köttfärs, tomat, ost och creme fraiche med massa vitlök, salt och peppar! brukar ibland även bli gurka och rå lök.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag brukar käka tacos i mitt eget hembakade tunnbröd! Mums!
Mmmm, tacos är den ultimata fredagsmaten! Vi äter det nog nästan varannan vecka. Tortillas, nachos, färs, tomat, gurka, majs, lök, sallad, riven ost, champinjoner. Gubben vill ha en currysås till gjord på turkisk yoghurt, jag vill ha mild tacosås och ren turkisk yoghurt. Ungarna älskar framförallt yoghurten till.
Men man kan ju göra otaliga varianter på texmex. Ibland gör jag en väldigt tjock chili con carne med majs i som jag rullar in i tortillas och ostgratinerar i ugnen, också kanon med yoghurt till om man gör dem lite starka.
En annan hit är att byta ut färsen mot räkor och såserna mot tzatziki. Låter knäppt men är jätte gott.