Matlust iFokus

Matlust

Etikettveggo-vegetariskt
Läst 3323 ggr
ellinorpalmer
0

Lasagne med quornfärs?

Hejsan!

Jag är demi-vegetarian och undrar om man kan göra lasagne på quornfärs?

Anne
0

Absolut, det kan du göra Glad

Trilla
0

Klart man kan, man kan göra lasagne av vad som hellst men det är inte rätt.

//Håkan

Anne
0

Nåja, just att ersätta köttfärs med quornfärs är väl inte så farligt :) Det skulle faktiskt förvåna mig om det blir nån större skillnad alls. :)

Martin
0

Själv tycker jag lasagne med  lax är godare än med köttfärs, och då tycker jag ändå om lasagne med köttfärs.

Har även testat med qourn hemma hos en veggokompis och det blev gott, som Anne säger ingen större skillnad. Dock så skulle jag i blindtest kunna peka ut vilken som var vilken (inbillar jag mig), så lite skillnad var det. Gott oavsett!

mvh Martin

Trilla
0

Klart det blir gott. Det jag bara tycker är skumt är då man försöker göra vegomat som ska smaka så likt döda djur som möjligt, typ sojakorv eller quornfileer grytbitar av gud vet vad och så vidare. Dyrt som attans är det så det verkar finnas en marknad för dylika produkter men RÄTT kommer jag aldrig att tycka att det är….

//Håkan

TacoBelle
0

#5 Here we go again *himlar med ögat*

Anne
0

Bäst att varna direkt. Ta det snällt här i tråden - den handlade om en enkel fråga, och det ska inte urarta till en diskussion om vegetarianers val, lika lite som vi diskuterar köttätares val. Det finns däremot en hel del andra trådar som handlar om det här, och det går bra att starta nya. Men håll er till ämnet, och var trevliga mot varandra. Glad

/Sajtvärden Anne Glad

Trilla
0

Oj.. visste inte att vi var så lättstötta. Jag ska genast lägga band på mina åsikter och rätta in mej i ledet..

Glad

//Håkan

Anne
0

Låter bra det Håkan Glad Skämt åsido - det här är ett ämne som nästan alltid leder till sårade känslor, och sura miner. Det vill vi ju inte ha, eller hur? Glad

Trilla
0

Näe.. ledsna forumedlemmar är ju inge kul.. men kan du inte ge mej en länk till tidigare diskussioner så jag kan läsa hur illa det kan gå..

Men eftersom det är ett diskussionsforum så borde det diskuteras och farten här på forumet inte är galet snabb så kanske vi behöver inlägg som berör och gör en lite förbannad… Eller nåt..

//Håkan

TacoBelle
0

Jag tänkte också på att det har ju diskuterats i den oändliga i flera andra trådar så det vore onödigt att ta det i ännu en.

Trilla
0

Men ge mej en länk då. Jag skulle kunna leta själv men det vore inte rätt..

//Håkan

TacoBelle
0

#12 Varför vore det inte rätt? Det är ju därför det finns en sökfunktion.

Trilla
0

Fantastiskt.. nästa gång ska jag inte glömma Glad smilen. Jag drev lite med mej själv och mitt snack om att det inte vore rätt tidigare i tråden.

//Håkan

Anne
0

Det är lite svårt med ironi och skämtsamhet här Internet. Om du gör en sökning på "vegetarian" får du upp lite trådar du kan läsa. Nu har det inte blivit så hätsk stämning här inne eftersom vi försöker hålla det trevligare än så - men på många andra forum blir det lätt upprörda känslor om det här ämnet. Och jag tycker att det finns trevligare saker att diskutera.

clivia
0

Tillbaka till lasagnen: har inte testat quornfärs själv men det borde kunna bli hur bra som helst - dra på med lite mera kryddor bara eftersom det inte är så stark smak. FÖr ett par år sedan brukade jag äta de där färdiga rätterna med quorn rätt ofta och gillade både smak och konsistens - det fanns nån med Tikka Masala som var extra god.

Nyss gjorde jag en stor lasagne med en grönsaksröra istället för köttsås (och jag skippade även den vita såsen). Det var för att göra rent hus med gamla palsternackssnuttar och sånt som låg i kylen. Jag rev alltihop och kokade med krossad tomat och örtkryddor, varvade med lasagneplattor och toppade med ost och gräddade som vanligt. Jättegott!

MaMaMade
0

Jag är helt insnöad på lasagne med keso- och grönkål/spenat/mangold/nässlor och tomatsås. Rejält med ostsås (gärna Västerbotten, såklart) emellan så blir det *otroligt* gott!

Däremellan kör vi fisk o skaldjur, lite rökt lax för smakens skull, räkor, musslor ooch fyller ut med någon vitfisk och så *massor* av ostsås…igen. Glad

susanne.k.wall
0

Bruna eller röda linser går också bra att ha i lasagne i stället för färs.

feiner
0

Jag kan förstå tanken med quorn för att få proteiner. Annars så verkar linser vara ett populärt val, det ger ju även det proteiner. Äter min lunch på Solrosen i Göteborg ibland och de har en lasange vilket är jättepoppis (jag har kollegor som äter den varje vecka). Den innehåller massa linser och ost.

solskensbarn
0

Min godaste vegetariska gratäng hittills har varit med en bechamelsås med lite ost i,  morötter, broccoli och lök som jag har brynt på lite lätt, mozarella och nån ost som heter typ "pikant flödesost". Tror den är dansk. Å egentligen gillar jag ju närproducerat, men det finns inget liknande i ostväg som är så gott Glad