Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2364 ggr
jn84
0

Tjejmiddag

På fredag ska jag bjuda tre av mina vänner på middag och jag funderar på att pasta med nån fläskfilésås. Men jag vet inte hur jag ska göra. Nån som har något trevligt tips?

Eller nåt helt annat för den delen, är öppen för det mesta. Jag äter inte kyckling, men i övrigt funkar nog allt.

clivia
0

En god pastasås får du om du fräser lök och sedan strimlad lövbiff väldigt hastigt i panna, sedan i med matlagningsgrädde och creme fraiche och någon matsked fransk senap. Koka upp, klart! Broccoli som du kokar för sig i små buketter är gott att vända ner i såsen. En riktig turbomiddag! Och det skulle nog funka finfint med fläskfilé också om du vill det.

Man kan göra motsvarande med brysselkål och bacon. Fräs bacon och lök, grädde, senap och så i med brysselkål (det kan vara bra att skära dem i halvor) och koka upp.

Pernilla
0

En hit på våra tjejmiddagar brukar vara pasta med räkor. Man fräser färska räkor (okokta, alltså) i vitlök och chili, tillsätter sedan matlagningsgrädde. Smaka av med salt och peppar. Serveras omedelbart med färsk god pasta.

Karmatarerskanise
0

#2 det är så gott Glad

jn84
0

Jag har tänkt steka mindre bitar fläskfilé, gul lök och göra sås med matlagningsgrädde. Men hur sjutton kryddar jag så det blir så där smakrikt och gott? Jag är verkligen urkass på kryddning så alla tips är varmt välkomna Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Pernilla
0

#4 Purjo, citronsaft och rivet citronskal, skulle jag satsa på. Kanske lite soja. Salt och peppar. Vill du ha en fylligare smak tycker jag oftast det blir bra med en buljongtärning i såsen, men då får du minska på saltet.

Denna kommentar har tagits bort.
Hoppfull
0

Hej, är här på besök Skrattande och kanske är det här för sent eller i sista sekund men ändå. Vi gör en kanongod fläskfilé-pasta som vi faktiskt ska bjuda på ikväll Skrattande

Skär fläskfilé i tuggstora bitar, fräs rejält i smör och släng i en finhackad gul lök efter en stund (sänk värmen för löken). Krydda med salt, vit- och svartpeppar. Pudra över ströbuljong och låt den steka fast lite på köttet. Häv i den grädde eller liknande du föredrar och puttra till. Om du vill köra busenkelt blandar du i creme bonjour vitlök och rör ut den i såsen (själv pressar jag i vitlök men vitlöksost är både enklare och lika gott). Den här såsen ska helst inte stå och puttra utan bara koka en liten stund (fläskfilé blir trist av att koka). Koka pastan samtidigt och när pastan är klar så rör du i riven hårdost i såsen, vi föredrar förstås västerbotten. Såsen får inte koka efter detta! Servera med en god sallad, bröd, och för den som vill ett gott rödvin! 

Lycka till!

ps lagar alltid mat på "fri hand" så jag har inga mängder men använd smakmetoden och smaka dig fram Skrattande ds

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

BENNYP
0

Slurp man blir sugen på mat bara man läser detta.
Får köpa mig någon god pava rött imorrn och hitta på något av era recept.