Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 3805 ggr
pernillaoscarsson
4

Undvika mjölbaggar

Nu har de där förbannad mjölbaggarna attackerat mina havregryn och mitt ris igen (säkerligen allt annat i skåpen också -.-). Mjölet och havregrynet jag har i burkar från tupperware veerkar inte "angripet" så de burkarna verkar sluta tätt. Dock vääldigt dyra. Så jag undrar ifall ni har några bra tips på bra burkar att förvara ens "torrfoder" i?

Lilolizeit
1

Efter jag hade mjölbaggar eller plattbaggar i ett skåp så införskaffade jag dessa; http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60149673/

Det räckte till ganska mycket av vad som behövde förvaras, resten fick vara i sina förpackningar med en fryspåse knuten runt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

beem
1

Inte förvaring men ett tips är att ha lagerblad i skåpet. Det hjälper mot inkräktarna enl. tips jag hörde på radion. Man kan ju lägga lagerblad i en kopp i förebyggande syfte.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
1

Jag har allting i glasburkar i olika storlekar. Jag har köpt bland annat på IKEA.

/Maria

Intehärutandär
1

Om Du använder såna här förvarings-burkar från Tupperware, så kan oknytt ta sig in. Jag hade flera burkar fulla med mott. Om man kollar riktigt riktigt noga så finns någon mm hål där man sätter fingret och bänder upp locket…

Jag skulle säga gamla glasburkar med sådan tätningsring på.

Februarias
1

Jag frågade i affären efter tomma plastlådor som dom får godis i, fyrkantiga, genomskinliga med lock. Har funkat för mig och var gratis. Har använt andra liknande plastlådor som blivit över när vi köpt t.ex skumtomtar o liknande.

pernillaoscarsson
1

Tack för alla tipsen. Har idag rensat ut ALLT i mina två "skafferi" skåp. Jag visste inte vad de gillar att angripa så jag slängde ALLT. Pasta, knäckebröd, ris, ingredienser till bakning osv osv.

Det där med lagerbladen ska jag prova. Har en påse hemma så nu ska jag lägga ett blad på varje hyllplan :P

#4 Hehe, jag tog en närmare titt på mina burkar igår och såg att de inte alls sluter tätt i "gångjärnen" till locket. Så allt jag hade i dem fick också slängas. Vet inte vad jag ska våga ha i dem nu? :S

Nästa gång jag ska till IKEA (snart hoppas jag) så ska jag köpa på mig en massor med glasburkar och burkar som sluter enormt tätt. För fy sjutton så vidrigt det var att rensa ut. Jag fick dra loss listerna som hyllplanen ligger på eftersom det låg fullt med ägg bakom dem :S Är dock lite rädd att de krupit in i träet på hyllplanen. Kanterna som är in mitt skåpväggarna har ingen "list" så det är öppen spånskiva där. Känns ju lagom poröst för att baggarna ska kunna gnaga sin igenom där och bygga bon?

Ska se nu hur det blir, kommer de tillbaka så får jag nog ringa hit Anticimex?

Intehärutandär
1

Städa ordentligt med ättika till att börja med.

Ladydragon
1

det enda som verkligen funkat mot mjölbaggar härhemma är att ha plastpåsar förslutet med påsförslutare eller klämma runt alla förpackningar i skafferiet 
plastburkar glasburkar och annat är det så lätt att det inte sluter helt tätt

Wony
1

Glasburkar med gummiring sluter tätt, och kan dessutom vara riktigt snygga att ha i köket.

pernillaoscarsson
2

#9 Jag ska köpa sådana nästa gång jag är på Ikea. Jag har en sådan burk redan och gillar den supermycket. Dock dyra att köpa i mängder så har aldrig blivit av att jag köpt flera. Men nu får jag väl intala mig själv att det blir billigare i längden ifall jag slipper att slänga mat hela tiden :)

Kan även säga att det inte synts några baggar sedan jag städade ur skåpen den 19 april. Har dock inte vågat köpa hem några havregryn och mjöl än så det kanske beror på det haha. Har även lagt ett lagerblad på varje hyllplan. Ris och makaroner har jag plastat in i påsar. Så nu hoppas jag att de fortsätter hålla sig ur vägen de äckliga krypen haha :P

Wony
2

#10 Vi har haft tur och sluppir mjölbaggar. Vi har dock haft fläskängrar men de är jag inte särskilt rädd för, och de har hållit sig undan maten. Vi har en del torrvaror i plastburkar (de sluter dock inte 100% tätt) och en del i sina vanliga påsar. Men är nog viktigast att städa undan regelbundet och hålla lister och andra gömmar väl rengjorda. 🙂