Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 919 ggr
Fridaaaa
1

Mer hälsosam mat

Jag har alltid haft svårt att äta grönsaker, försökt flera år.
Men vill kämpa med att lära mig vissa fler grönsaker/rotfrukter i alla fall.
Nu äter jag "bara" gurka, sallad och majs (potatis). 

Någon som har tips på recept på maträtter som innehåller till viss del grönsaker men som inte smakar så mycket av just den grönsaker om ni förstår hur jag menar, så jag vänjer mig mer och mer.

Inte kål eller lök (min mage är inte så förtjust i det)
(säg inte googla, det säger ingenting ang smak mm)

Måste gå att göra glutenfritt och laktosfritt. Samt inte stark mat 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
1

Har du provat zucchini? Det smakar inte så mycket i sig självt. Är gott att ha i en wok med kyckling och vad man nu gillar i övrigt.

Anterrabae
1

Mitt bästa tips är köttfärsrätter av olika slag. Gärna som köttfärssås eller herdepaj. Då har jag alltid kört valda grönsaker i matberedaren så det blir som färs och så lagar jag det med köttfärsen och kokar ihop länge. Antingen serverat med pasta, eller som lasagne. Alternativt i gratängform med potatismos uppe på och gratinerat i ugnen för färg. Tex 1lök 1-2 morötter 1paprika 1liten bit selleri 1bit purjo Vitlök Kör det i matberedare eller riv på rivjärn (finhacka mycket smått) Fräs köttfärs och tillsätt sen grönsaksmassan. Fräs runt och häll på tomatkross/tomatpuré +vatten och en buljongtärning/fond alt bara salt och peppar då grönsakerna ersätter buljongen. Ta lite grönsaker och de du vill ha till att börja med, och öka succesivt. Gör som du brukar, men sätt till grönsakspure så får du smaken, men slipper "äta" äta dem.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
1

#2 Som det står i #0 : ingen lök 😉 Så lök, vitlök och purjolök går bort.
Har ingen matberedare men ett litet rivjärn har jag.

Tack ska testa det 🙂

Ria74
1

Morot är ganska enkelt att riva ner i olika rätter som köttfärssås, kalops, gytor, ta lite i början och öka på mängden efter hand som du vänjer dig vid smaken.

Broccoli kan du mosa ihop med potatis till potatismos, samma där. Ta lite i början och öka på efterhand som du accepterar smaken.

Tomater i små bitar i köttfärssåsen istället för ketchup eller som komplement.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anterrabae
2

Har du en stavmixer? Isf kan du mixa med vatten till sörja ;) Jag tänkte att det jag skrev var som jag gör.. Men var otydlig. Med selleri (både knöl och stjälk funkar) så får du bra bottensmak utan lök. :) morötter ger sötma, precis som lök, så det kan ersätta. Lök är inte nödvändigt.. Jag har alltid avskytt grön paprika, men gillar smaken den ger i mammas köttfärssås.. Alltså mixar jag den. Samma med lök och min bonusdotter.. Därför kom jag på att om Jag typ puréar det så behöver vi inte få "äckel" i munnen :) Och som jag skrev, så tar man vad man vad man känner för. Det behöver inte vara hugget i sten.

//Ida

Fridaaaa
1

#4 Broccoli är kål, vilket jag undviker för magens skull.
Tomat kan jag ha i köttfärssås eller ja krossade tomater 🙂 Har en sambo som inte heller gillar tomater (en av få grönsaker). Men tack för tipset i köttfärssås och grytor 👍

#5 Nope ingen stavmixer dessvärre. 
Aa ok missuppfattade det då 🙂

Anterrabae
1

Är både färska och tillagade grönsaker lika illa? Gör en sallad med finstrimlad sallad, finstrimlad babyspenat och gurka. Krydda med citron salt och peppar. Rivna morötter med fruktsoda (jag vet, det låter knasigt, men det funkar) de blir lite mindre "morotiga"

//Ida

Ria74
1

Du kan purea ärtor också i potatismos kom jag på.

Fridaaaa
1

#7 Japp. Är främst smaken men även koncestensen ibland på vissa men försöker lära mig.

#8 Går det att göra typ pure med bara vanlig vips? För har inget annat att göra det med 😕

Anterrabae
2

Att göra pastasås med stekt bacon och créme fraiche och svartpeppar, är väldigt förlåtande i smakerna. Man kan nästa "gömma" vilka grönsaker som helst i utan att de tar över. Tex röd eller gul paprika, stjälkselleri (min dotter avskyr det, men här var det kanon) zucchini eller vad du vill. Hacka smått som majs ungefär. Och ha även i majs i såsen (samma storlek gör att hjärnan kopplar det till majs, och majs är gott) Pasta till, ellet ännu hellre i såsen som en allt-i-ett-rätt.

//Ida

Fridaaaa
1

#10 Majs är dock inte nyttigt att äta mycket av så det försöker jag bara äta någon gång per vecka. 
Nja jag tycker det är svårt xD Känner antingen smak eller konsistens (beroende på grönsak) var därför jag frågade här. Jag är kass på att få det tillräckligt dolt i början :P

MEn får testa det att finhacka det riktigt riktigt smått och bara ha i pyttelite i början och sedan öka efterhand 🙂

Anterrabae
1

Ja det går, om de är tillräckligt kokta. Man kan förmosa med gaffel också. Jag läste om en undersökning man gjort. Den visar att man, om man är känslig, kan behöva smaka ett livsmedel upp till 20 gånger innan man verkligen "vet" vad man tycker. Jag tycker du är jättemodig och duktig som fortsätter kämpa fast du har så jobbigt med mat, Frida! All heder till dig!

//Ida

Fridaaaa
1

#12 Många grönsaker jag testat många gånger, mer än 20 gånger. Men är bara gurka, sallad och majs jag lyckats med än så länge men jag är envis 🙂
Tack, det peppar! 🤗

Anterrabae
1

Fick till och med i tösen surkål son hon INTE äter i den där baconsåsen ;) peta i det du känner för att testa, gör det litet, och med liten mängd. Det ska inte vara oöverstigligt liksom. Och ge dig själv friheten att pilla ut om det blir för mycket, efter du har smakat.

//Ida

Fridaaaa
1

#14 Mamma lurade i oss olika när vi var små med i maten, men då var jag omedveten, svårare nu när jag själv ser vad jag stoppar i haha.

Anterrabae
1

Föredrar du söt eller syrlig smak, om du jämför? Vad tycker du om salt och beskt?

//Ida

Fridaaaa
2

#16 Föredrar salt före beskt. 
Sött eller syrligt spelar ingen roll, bara det är mer hälsosamt så att säga 🙂

Anterrabae
1

Det är jättesvårt när man vet. Jag får inte i mig lever.. Och även om det är så lite att det inte märks av någon som äter det så känner kag den, för jag VET, eftersom jag la i den :P

//Ida

Fridaaaa
2

#18 Lever får inte jag i mig heller, jo leverkorv eller leverpastej men smakar inte lever. Levergryta t.ex går inte alls. 
Haha ja hjärnan är klurig 😉

Anterrabae
1

Vissa söta grönsaker blir lättare att äta om man friskar upp dem med syra, det blir en lättare upplevelse. Ett ex ren morotsjuiceär väldigt söt och nästan lite unken. Men med lite citrus till smakar det inte så mycket morot. Grönt äpple funkar kalas till just morot, då den är frisk och syrlig, det blir en helt annan grej. Det var därför jag sa att man kan krydda upp sallad med citron och salt och peppar. Det bryter av det beska. Har du läst "matmolekyler"? Där får man massa tips om hur man kan göra när man är en sk supersmakare, dvs extra känslig, den är kanoners!

//Ida

Fridaaaa
2

#20 Nej den har jag inte läst, måste jag kolla upp tack!

Anterrabae
1

Tycker du om äpple? Har du provat att baka med grönsaker. Ha dem tillsammans med frukt i desserter? Lite som att i stället för att tvinga i sig det i maten så bakar du en morotskaka till fikat, en zucchinikaka? Kanske lägga det i bröd, till frukostmackan? Allt för att börja litet och sen öka upp. Varför inte en äpple-morots-smulpaj? Blåbär-pumpapaj? Lite grönsak, mycket frukt. Jag brukar lägga äpplen i salladen till maten. För det bryter smaken så bra. Sötman balanserar. En annan fråga? Vad tycker du om starka ostar, starka kryddor och flingsalt?

//Ida

Fridaaaa
1

#22 Ja äpple gillar jag, frukt gillar jag många är just grönsaker 🙂
Men gillar inte frukt i mat bara 🙂

Försöker undvika kakor mm, då jag vill äta mer nyttigt. Vill ha grönsakerna just i kombo med maten dvs lunch/middag.

Äter bara milda ostar, gillar inte stark mat dessvärre.

Anterrabae
1

Det var det jag misstänkte. Du är sannolikt en supersmakare. Det är väldigt vanligt att man som supersmakare anses som väldigt kräsen just för att smakerna är så överväldigande. Det bästa du kan göra är att fortsätta att öva, och hitta smakkombinationer du kan med. Jag är också supersmakare, jag vill också gärna ha mild mat, och ingen smak får vara för dominerande. Paprika är krispigt, på liknande sätt som äpple. Men utan äpplets syrlighet. Kanske man kan komma runt det med någon droppe pressad citron på stavar av gul eller röd paprika och tunna klyftor av äpple. Det gör att äpplet inte blir brunt, och paprikan får en frächör. Jag gillar aom regel inte heller frukten i maten, men det är ok till. Om det är äpple, ananas eller mango, och rått.

//Ida

Fridaaaa
1

#24 Ja stämmer nog bra på mig, varit så stort sätt hela livet. 
Precis sån är jag med 🙂 Jobbigt men kämpar på.

Anterrabae
1

Gröna ärtor kan likna majs lite grand i sötma och koncistens.. Kan vara värt att testa att byta i en redan trygg maträtt du gillar, eller delvis byta.

//Ida

Fridaaaa
1

#26 Ärtor var jättelänge sedan jag testade, ja kan vara något att prova i alla fall 🙂

DesK
1

Instämmer med Ida, du är jätteduktig som försöker och vill äta och laga bra mat. Matmolekyler är en jättebra bok, tror att du kan låna den på bibliotek.  Jag har för mig att du äter glutenfritt bröd?  I så fall prova att riva ned lite av någon rotsak eller squash i den degen /smeten.

/Désirée

Fridaaaa
2

#28 Tack!  🤗 Det peppar ännu mer🌺
Ska kolla om vår bibbla har den! 👍

Japp stämmer bra. Bra förslag där, inte tänkt på det 🙂

Ria74
2

#9 Går fint att purea med gaffel, det gjorde jag till dottern när hon började med mat :) Tycker du det är otrevligt med ärtskalen så kör det genom en sil så får du bara slät ärtmos.

Fridaaaa
2

#0 Ok tack ska testa 🙂