Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: dryckerövrigt
Läst 6537 ggr
Stephanie
4

Vad har hänt med mitt vin?

Jag har en flaska rött vin hemma som öppnades för några dagar sedan. Min syster öppnade flaskan så jag vet inte om det var något annorlunda då. Men vinet känns nästan kolsyrat? Smaken är det inget fel på. Idag när jag öppnade flaskan så pös den som när man öppnar en läskflaska??

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
3

Låter som det börjat efterjäsa. Inte farligt att dricka men det kan påverka smaken + det kan ju bli kolsyra i.

Om vinet är så precis när man öppnat det redan så låter man innehållet vara kvar i flaskan och går tillbaka till systembolaget med det och reklamerar det.

VildaVittra
2

Du kan skaka ur kolsyran om du inte vill ha bubblor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VästkustFia
1

Vad hette vinet? Det finns enstaka rödviner som ska vara lite "bubbliga".

Zepp
1

Jaa.. så går det när man låter vinet stå för länge, drick medans det är färskt!😛

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VästkustFia
2

Fast om man sätter på korken och förvarar flaskan svalt borde det hålla sig mycket längre än några dagar. Har haft rödvin som blivit stående i kylen 2-3 veckor och fortfarande smakat helt OK.

VildaVittra
1

#5 Det beror på om vinet blivit infekterat med vildjäst, som flyger omkring oss hela tiden samt om jässtopp tillsatts vinet. Jäser gör det i kylskåp också, det tar bara längre tid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
1

Finns en del viner som fortsätter att jäsa.. likaså öl!

Troligen är det som #6 säger!

Hur som helst så chansar inte jag!😛

De hade problem med ett öl på systemet vad jag mins, det höll inte alkoholhalten det jäste vidare och blev starkare.. så kan vi ju inte ha det? 😛

"Spritsig

Vinet innehåller lite kolsyra."

https://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-vin/Doft--och-smakord/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.