Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3355 ggr
Lia
Lia 
2014-11-18, 19:57

Svårt att äta

Jag har egentligen aldrig intresserat mig för mat. Jag "gillar" inte mat. Det är oftast inte smaken det är fel på, jag gillar inte att behöva äta. Men så lider jag av ätstörning också. I fem års tid har jag haft perioder på någon vecka upp till flera veckor och ibland månader där jag knappt äter något. Visst blir jag hungrig i början, så det är inte där felet ligger. Jag mår oerhört dåligt psykiskt, så när det blir värre går jag in i mina inte-äta-perioder. Just nu är jag inne på min femte dag den här perioden och jag är så trött på mig själv. Jag vill äta lite i alla fall, för jag vet ju att jag måste trots allt.

Jag har öppnat kylen flertalet gånger nu. I fredags åt jag inget alls. I helgen fick jag i mig en macka och en bit lasagne. Igår åt jag 1,5 clementiner och drack ett glas juice. Idag har jag druckit lite vatten. Visst kan jag se något i kylen som jag kan tänka mig att äta lite av. Men så kommer jag på att jag ju måste plocka fram, och tillbaka. Och då tappar jag lusten och går upp i mitt rum igen. Ibland har mamma fixat något, och då kan det gå ner lite.

Jag inser att detta borde postas på Ätstörningar, men det är så låg aktivitet där inne. Så jag tänkte, det handlar ju om lust att äta mat. Och ni kanske har några tips på något mycket enkelt man kan äta som inte kräver att man plockar fram och tillbaka saker. Så det är väl vad jag vill ha ut av denna tråd, tips på vad som skulle kunna gå ner, även om jag själv inte förväntar mig några svar på det då jag själv ser hur omöjlig jag verkar.

_Söker du vänner? Klicka här! _ Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap 😂
VildaVittra
2014-11-18, 20:08
#1

Man äter till stor del med ögonen och ett enkelt knep för att äta mer är att lägga upp maten på en för stor tallrik alternativt att bygga maten uppåt, för då ser portionen mindre ut än vad den är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
H-lena
2014-11-18, 20:15
#2

Jag har också svårt att äta, det går lite i perioder. Men jag har märkt att ju mindre jag äter desto svårare blir det, kroppen liksom vänjer sig vid att inte äta. Så försök ta något litet ibland istället för stora portioner. Känn ingen press heller då blir det bara värre! Ha som mål att ta kanske två små grejer per dag och gör det till en vana. Sen kan du utöka lite osv. Men jag vet det är supersvårt!

Sjöstjärna
2014-11-18, 20:25
#3

Kokt ägg, äggröra, en burk makrill i tomatsåg, ost, fil och yoghurt av olika sorter eventuellt med müsli eller liknande, äpplemos med en skvätt grädde och lite kanel på, avokad med en klick räksallad (eller utan), soppa (finns burkar som bara ska värmas), nyponsoppa eller blåbärssoppa med skorpor eller smulat knäckebröd i och en skvätt grädde.

Försök att se maten i ett större perspektiv. Anledningen till  att du äter är INTE för att slippa vara hungrig utan för att din kropp behöver näringen för att inte ta skada och brytas ner. Hungern är bara ett signalsystem för att påminna om när det kan vara lämpligt att äta men hungersystemet kan man ganska enkelt sätta ur system åt endera hållet om man behandlar sin kropp illa, antingen att man inte längre känner hunger eller att man inte känner mättnad. Att inte känna hunger betyder dock inte att man inte behöver mat och att inte känna mättnad betyder inte heller att man behöver mer mat. Kroppen behöver lämplig mängd bra näring oavsett hungerskänslor och får den inte det så finns det risk för skador på inre organ.

Så försök att inte hänga upp dig på hungern utan fokusera på att din kropp behöver bra näring regelbundet om du inte ska bli sjuk. Jo, jag vet att du redan brottas med en del hälsoproblem, men de kan tyvärr bli både fler och värre om du inte är rädd om dig. Det skulle till och med kunna vara så att en del av de hälsoproblem du redan upplever är ett resultat av näringsbrist, eller i alla fall förvärras av din mathållning. Depression t ex kan både uppstå och förvärras av t ex magnesiumbrist och D-vitaminbrist.

Se det som ett projekt, din möjlighet att ta kontrollen på ett positivt sett. Din kropp är ditt uppdrag och det bästa du kan göra är att ge den bästa möjliga näring varje dag. 🙂

/Sjöis "Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Lia
Lia 
2014-11-18, 23:01
#4

Tack så jättemycket för alla svar! Det känns bra att höra! :)

_Söker du vänner? Klicka här! _ Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap 😂
DesK
2014-11-19, 08:08
#5

Julbli det är bra att du tar upp detta problem här, för det kan hjälpa många att få läsa om det. Så du är välkommen här med dina frågor.

Du har fått flera mycket bra svar.  Försök bygga upp matlust, kanske genom att titta på fina matbilder och läsa recept.  Skapa rutiner genom att t ex sätta upp som mål att du ska äta fyra gånger per dag.  Jag önskar dig all lycka med detta och skriv gärna här hur det går för dig, både när det går bra och när det går mindre bra.

Désirée värd för Matlust, Matbröd, Kost, Husmorstips och Hörselskadade
Lia
Lia 
2014-11-19, 16:03
#6

#5 Tack så mycket! Förut har jag tittat på bilder här, och det har faktiskt hjälpt förut. Men det har jag förstås glömt nu, så det var en jättebra idé :)

_Söker du vänner? Klicka här! _ Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap 😂
VästkustFia
2014-11-19, 23:26
#7

Håller med om att du fått många bra råd! Här är min lista på några saker som är bra att ha på lut när matlusten eller matlagningsorken är dålig:

Smaksatt kvarg, risifrutti och liknande

Bananer

Nötter

Kokta ägg

Keldasoppor (kylpack) och burksoppor, bara att värma

Färsk fylld pasta, kokas på några minuter

Upp till toppen