Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 989 ggr
Trilla
0

Mystiskt olivbröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag tömde kameran i andra ärenden så tänkte jag att jag kunde sätta in en bild på mitt mystiska olivbröd innan jäsning, tog tyvärr ingen efterbild och nu är den snart uppäten. Fyllt med oliver, olivolja och en massa kryddor och flingsalt. Jäste i 5 timmar och blev förbaskatt gött

//Håkan

MaMaMade
0

Roligt format! Vad använde du för deg?

Trilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade ju visst en bild på den ju. Ja degen blev lite som den blev hade siktat dinkel och lite grahammjöl och ett ägg i den, fick gå i maskin hur länge som hellst och bakades ut ojäst för att sen jäsa i 5 timmar i formen.

Anne
0

Men åh, vad snyggt det blev Glad Lite mer ordentligt recept än sådär vore finfint, om du kunde skriva ihop nåt  Glad

Trilla
0

3 deciliter mjölk, 25 gram jäst, lite olivolja, 1 ägg, fingervarmt, kör degmaskin med 8 deciliter vetemjöl och 1deciliter grahamsmjöl. kör den länge, säkert 10 minuter. låt vila några minuter medans du tar fram kryddorna oregano, basilika, timjan eller vad man tycker om flingsalt och kärna ur och  hacka oliverna. Kavla ut till kvadrat, pensla med olivolja på med kryddor oliver och salt, rulla ihop, kapa i lagoma längder och ner i formen låt jäsa 5 timmar under duk grädda i 30 minuter 210 grader.

Så gjorde jag, men jag har gjort fel förut och är inget bakorakel..

//H

Anne
0

Tack tack tack! Glad Super ju Glad

MaMaMade
0

Tack!

Måste testas…

eventkocken
0

Kul idé på brödet och kan tänka mig att det blir supergott! Gjorde bröd i lerkruka (i brist på en Römertopf?) med syltade gröna tomater och urkärnade kalamataoliver, skrev naturligtvis inte ner något recept (som jag ångrar lite grann). Det är stor skillnad på att använda oliver med kärna och inte sådana där Figaro-oliver på burk!