Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 905 ggr
[Juel70]
1

Har ni tips på mat?

Jag ska börja ett  lite hälsosammare liv och bland annat minska ner på både laktos och gluten. 

Men jag vet inte riktigt vad jag ska handla i dess ställe. Har ni lite tips åt mig?  Gärna baljväxter och rotfrukter, men vissa har jag aldrig ens provat. 

Just nu har jag lite kikärtor i blöt och ska hitta på nåt av det… men vad?

[Juel70]
1

Har dom glutenfria hyllor i affärerna?  Verkar annars lite jobbigt att gå runt och leta efter glutenfria produkter själv.

[tk1971]
2

Mm, det brukar finnas såna hyllor. Var dock beredd på att betala mycket mer för dem än för motsvarande "vanliga" produkter och att de kanske inte är så goda alltid.

tlover
2

#1 Ja det har dom, däremot är väl det inte det mest nyttiga hyllan i hela affären för glutenfritt har ofta väldigt snabba kolhydrater (nu menar jag inte att kolhydrater är dåligt men jag brukade oftast köpa fullkorn innan jag slutade tåla gluten och det finns i princip inte där.

Även på "hälsohyllan" (bland baljväxter osv) kan man hitta väldigt mycket.

l'm back

[Juel70]
1

Ja, det är nog så. 

Jag får äta mest av frukt, grönsaker och baljväxter och rotfrukter. Sen kommer jag att äta ljust kött och kyckling och sånt, även fisk. 

Undrar om det finns glutenfri mjöl, så man kan baka bröd själv..

[Juel70]
1

Tack för tips tlover. Googlade lite och hittade lite mjölsorter, sojamjöl, kokosmjöl, majsmjöl osv.

tlover
2

#4 Ja det finns, man brukar däremot få knåda det längre. det blir ju billigare än att köpa glutenfritt bröd men det är inte billigt jämfört med mjöl.

Man kan också köpa tex polenta, bovetemjöl, rismjöl osv och blanda eget (vissa recept är baserat på sånt snarare än ett "basmjöl"

edit: om du ska vara mjölkfri också så kolla innehållet av basmjölet för det kan innehålla mjölk.

l'm back

[Juel70]
0

#6 Lite mjölk nångång kanske inte spelar så stor roll, men vill väsentligt minska ner det. Jag är inte allergisk, men vill gärna se om det för med sig några hälsofördelar. Vill dra ner på mjölk till cirka 90%

tlover
0

#7 då kanske du inte behöver se upp med det, jag själv tål varken gluten el mjölk så jag måste se upp med sånt.

l'm back

Endezeichen
1

Hm… Istället för pasta kan du hyvla en squash och även använda squash till lasagneplattor. För att få mer variatiion så att det inte bara blir ris och potatis så kan man köpa quinoa eller glutenfri couscous. Finns även bovete, och rödbetor kan man ha ibland som variation på potatis (egenkokta rödbetor då, inte inlagda). Du kan skippa mjölk helt och köpa havre/ris/kokosnöt- och ris/soja/mandel/nötmjölk. Man kan även göra egen sesam/quinoa/potatis/ris/osv-mjölk. Annars finns laktosfritt. Kikärtor är goda i falafel, biffar och i grytor och soppor.

tlover
0

Om du inte testat quinoa så testa några olika sorter. Vi tex älskar vit quinoa (äter det ofta) men svart quinoa går knappt ner alls

l'm back

[Juel70]
0

#9 Tack för bra tips! 🙂

Inte testat quinoa än (ska göra), men använder ofta bulgur och matvete.

Endezeichen
1

#11 Går ju bland annat att göra quinoa chili, quinoamjölk, kryddig quinoafärs, tomatsoppa med quinoa. Kanske lasagne också skulle gå? Har inte testat det ännu. Man får använda fantasin, för på internet finns mest sallader. Går ju även att smaksätta quinoa, och ha det i sallad. #10 Vad lustigt. Själv tyckte jag att vit quinoa var rätt smaklös när den inte blev smaksatt. Jag har en förpackning med svart hemma. Som ännu inte är öppnad. Jag ska testa den och se om min åsikt blir annorlunda.

tlover
1

#12 det är koncistensen jag är emot, men själv tycker jag om rent ris, kokt potatis, kokt (osmaksatt) quinoa osv så jag tycker inte den är smaklös

l'm back

Intehärutandär
2

Jag tål inte kolhydrater och gluten, så jag har börjat äta t ex broccolimos, vitkålspasta, blomkålsris, nudlar/tagliatelle utan mjöl, aubergine, marinerade bönor, hemgjord LCHF-pasta m.m.

Basmati-ris (det kladdiga, utan skal?) kan jag äta lite grann av, men undviker helt.

[Juel70]
0

Jättebra tips. Broccoli-mos låter jättegott. Blomkål och vitkål älskar jag också.  Grönkål är jättegott att fräsa lite i pannan.

Intehärutandär
2

Broccolimos är favoriten här. Jag kokar bara och blandar med lite grädde. Man kan också blanda med färskost och creme fraiche. Eller bara som det är med krydda.

Jag tål inte laktos något vidare, men har upptäckt att äter jag lite laktos och inga/väldigt lite kolhydratet tillsammans med det så går det bra/bättre.

[Juel70]
1

Det måste jag prova Snovit79. 

Idag blev det en slags risotto med lök, paprika, zucchini, sparris och tonfisk.