Matkultur i Karibien
Skulle behöva lite hjälp till en skoluppgift i hemkunskap där jag och en klasskamrat ska skriva om matkulturen i Karibien. Vi har funnit att det är väldigt svårt att hitta fakta om ämnet och tänkte att kanske någon här skulle kunna berätta lite och/eller tipsa om bra faktasidor! Tack på förhand :)
Då har ni nog inte försökt så mycket. Eller snarare så har ni försökt på fel sätt.
Testa google.com, en utsökt sökmotor.
Exempel på sökord kan vara "matkultur karibien".
Utöver din fråga som kommer upp som 3 av de första 10 svaren (här, på studier.ifokus.se och på Flashback) så finns det ett par bra länkar att börja med tycker jag det ser ut som utan att gått in i dem på djupet.
Det tog ungefär 1 minut (att söka och göra snabbbedömning av sidorna).
Dvs lite kortare tid än vad det förmodligen tog dig att lägga ut frågan på minst tre forum.
Missförstå mig inte, men oftast ger det mer att försöka själv än att bara efterfråga svaret.
Här är sökresultaten på "matkultur karibien" på Google.
Du kan söka på engelska också, så får du säkert upp ännu fler träffar.
mvh Martin
Tack för hjälpen, men vi kan börja med att berätta att vi satt en god stund och sökte på bl.a. på google efter bra källor med fakta, vilket vi upplevde som lite svårt då de flesta av sidorna endast innehöll recept eller resmålsrekommendationer till Karibien. Om du sedan läser igenom vårt inlägg en gång till så frågar vi här om någon skulle kunna berätta OCH/ELLER tipsa om bra faktasidor. Vi tänker alltså att kanske någon här på forumet har egna erfarenheter av matkulturen i Karibien, exempelvis genom en resa dit, och kanske kunde dela med sig av sin matupplevelse. Vi hittade ett fåtal bra sidor efter att ha letat runt, men eftersom det här är ett ganska stort arbete som ska innehålla en hel del fakta skadar det väl inte att försöka få reda på mer? Vi är inga lata småbarn som ni verkar tro, vi är högstadieelever som siktar ganska högt i vårt skolarbete. Vi frågar inte efter hjälp på dessa forum för att vi inte orkar arbeta, vi frågar för att få fakta från flera olika källor.
Eftersom Karibien består av ett massvis av öar som har en väldigt blandad matkultur inspirerad från hela världen är det väldigt svårt att kartlägga Karibiens matkultur. Det är lättare att skriva om de specifika öarnas mat men Här står det lite om den Karibiska matkulturen som för övrigt är jätteintressant.
Ännu en länk om Karibisk matkultur.
Ett annat tips är att faktiskt läsa en del västindiska recept så man får en uppfattning om vad som finns i maten och skriva utifrån det.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#3 Tack så mycket!! Väldigt hjälpsamma tips eftersom att det var precis detta vi upplevde som lite svårt, alltså att hitta bra fakta som sammanfattar matkulturen runt hela ögruppen :)