Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2333 ggr
Mantissa
2

Kaninrecept önskas!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tre fina kaniner i kylen och nu skulle jag vilja ha lite insperation på hur jag får till dem på bästa sätt :)

Denna kommentar har tagits bort.
Zabbio
2

Är det nu man inte får fråga om de är egenuppfödda och vilken ras och vikt? ☺️😃

Vi har en i gryta i ugnen just nu.. lång''kok'', hälften i vatten, har smör på, lagerblad, enbär, purjolök och så salt, peppar och grönsaker tror jg där ligger i också. 150°C i några timmar.. om det blir gott återstår att se :P

I somras grillade vi i foliepaket, väldigt gott!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mantissa
3

#1 Helt OT

#2 Självklart är de egenuppfödda! Uppväxta i stor fin box och avlivade med gott i munnen och en klapp över ryggen <3
De är en svensk päls på 1,65 kg och två sv päls/Gotland på 1,49 samt 1,37 (olika åldrar)

Zabbio
2

Svensk päls minsann, det är den i vår gryta också :) (tänkte mest att om de skulle vara köpta vet man kanske inte ras :) )

Följer tråden för recept jag med ;)

[Tassy]
3

Valde att moderera bort #1, helt onödig kommentar.

/Tassy - medarbetare

(själv har jag aldrig ätit kanin så har tyvärr inga tips)

Zabbio
2

Kan nu säga att grytan ovan blev väldigt god med potatis och matlagningsyoghurt till :)

Zabbio
1

Fick en ide jag nog testar i veckan: banka ut lite kaninkött med köttklubba, lägg två tunna bitar över varandra med en ostskiva emellan, panera med ströbröd (eller dyl) och stek.. kan tänka mig att det blir snabbt och gott.

Anterrabae
1

Skrev ett inlägg nyss som visst försvann.. Vi gjorde detta: http://www.spisa.nu/3.10311/recept/kanin-eller-hare-i-ugn/ fast utan vetemjöl och i gryta på spisen i stället, lite mer vätska i då, och följaktligen mer sås 😊 Jättegott med rosmarin och grönpeppar till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mantissa
2

#5 Tack!

#7 Det är kul att exprimentera. Det blir nog mer sånt när kanin känns lite mer "vardag" än vad det gör ännu. Detta är bara min andra slakt :)
Denna gång benade jag ur allt utom klubborna. Världens sötaste små innerfiléer ;)

#8 Det lät gott! Men blev 175 grader verkar mycket. Kanin har ju så lätt att bli torrt. Jag hade nog gjort som lamm och tagit max 150 (men kanske till och med 120-130)

Anterrabae
1

Ja men lägre temp och längre tid är alltid bättre, lättare att ha koll då. Vi gjorde som sagt gryta av det, men med den smaksättningen, saftigt och gott! :)

//Ida

Anterrabae
1

Här pratade vi lite kanin förut: http://matlust.ifokus.se/discussions/52c7eb228e0e740e30000676-forslag-pa-kaninratter?participating-3 Spara för övrigt ben, leder och brosk och koka buljong! ❤️ Den blir jättegod!

//Ida

Mantissa
1

#11 skroven har hundarna redan slukat, men jag har tänkt tanken att prova göra buljong någon gång :) Blir fler tillfällen ;)

Anterrabae
1

De gör god nytta i hundarna också! Här betackade sig både katter och hund för skroven, de tokvägrade sina smakbitar, så resten gick i buljongen!

//Ida

Zabbio
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag testat ''ostfylld kaninsnitzel'' 😂

Tog ryggfileerna, och ''mag-flärparna'' och bankade ut dem med köttklubba. Lade dubbelt med ost emellan, penslade på ägg och ströbröd, lite vitlökspulver, örtsalt. Stekte i smör. Magflärparna öppnade sig och tappade osten, men blev goda och lite bacon-lika i smaken, tyckte jag. Lite mer tuggmotstånd än ryggfileerna.

Sen gjorde jag pasta med dragon, örtsalt, grädde och en klick smör.

Jag är faktiskt väldigt nöjd och överraskad över att jag lyckats laga nåt gott! Och det tog typ 15 minuter :P

Lite grönt hade förståss inte varit fel.

Anterrabae
2

Det låter jättegott Zabbio.

//Ida

Mantissa
2

Det går säkert också att göra en liten "kaninrulle" på slaksidorna (magflärparna). en tandpetare i bör hålla dem på plats. men det är mycket fett och hinnor på den delen omlott så man bör nog tillaga det varsamt om det inte ska bli segt. Själv har jag bara lagt dem i "färshögen" :)