Dagens Middag 72
Vad äter ni till huvudmål idag? Här är förra tråden: http://matlust.ifokus.se/discussions/5294d43cce12c42e61001ad3-dagens-middag-71
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Fullkornsris, dragonkyckling, saffranssås och sallad/grönsaker
Ikväll ska vi äta här, efter bion.
Idag blir det den däringa berömda!
Ungarna fick bestämma idag och det blir spagetti med köttfärsås och en efterrätt äppelpaj.
Rester, så det blev trerätters, vi åt varsin resträtt 😊
//Ida

Bräckt skinka med pasta respektive kålrotslåda.
>>>Malum domesticum<<<
Det blev fiskbullar i hummersås, sallad och potatis.
Makaronepudding är det tänkt.
Korv stroganoff

Makaronipudding med rester av julskinkan.
>>>Malum domesticum<<<
Fransk löksoppa med lite grädde i och massa crème fraiche för de tycker jag är mums 😂
Det blev bankad fläskfilé, i dragonsås, med hemmagjorda gnocchis till. Saffranskladdkaka till dessert.
//Ida
Blev ryggbiff med kappa, rostad potatis grönsaker rödvinsås.
Det blir potatisgratäng med något slags kött till. Vi får se vad affären har att erbjuda 👍
Hjortfärsbiffar med kantareller.
Gourmétsaltad fläskkarré. I pannan körde jag först finskuret av; potatis, fänkål och morötter. När tiden var mogen tillsatte jag nedskuren paprika. Sedan i med creme fraîche, örtsalt och fetaste ädelosten. = Mumsröra. Röran vart uppskattad. *glad-nöjd-stolt* (Vad annat kan jag vara?) ;) :)

Vi åt ur idag. Jag åt spare ribs med cole slaw. Köttet var bra men kålen var helt menlös
>>>Malum domesticum<<<
Makaronepudding igen.
Jag har gjort färs. Eller njäe. Jag har hjortfärs, och nu måste jag ta reda på hur denna färs kan användas, utan att det blir en pärs. #23 - Det är inte så dumt med "puddingar". *oskyldig+cool* :)
#25 - Tack! :)
Ägg-sillmacka ❤️
//Ida
Råstekt potatis och en rejäl bit blodig biff, sallad till.

Torsk kokt i creme fraiche och vin med ris och gröna ärter samt sallad
>>>Malum domesticum<<<
Kebabtallrik till mig och kebabpizza till sambon. Skulle göra vårrullar med sov lite för långt in på kvällen när vi skulle vila en timme ;) Så det blir vårrullar till lunch imorgon.
Indisk mat…

Smördegsinbakad oxfilé med champignonkräm och fransk potatisgratäng och blandsallad.
Marängsuisse med hemalagad chokladsås. Det får sonen fixa för han har tjatat i en månad redan.
>>>Malum domesticum<<<
Hemmagjord pizza med gorgonzola & vanlig ost med god hemmagjord tomatsås och ruccola på toppen :)
Prinskorv och potatismos.. Det skulle vara lunchen, men när vi kom hem igen så var klockan mycket. Kvällsgröt till barnen. Får se om det blir något mer sen. :)
//Ida
Blev bjuden på fantastiskt god tonfisk, rostade rotsaker & sallad. Mums!
Igår åt jag tacos gjort av bönor, dålig planering med att köpa färs… Idag äter jag linsgryta med hemlagat chapatibröd och basmatiris, och grönsaker. Ofc!
Igår blev det hummertoast till förrätt, Lammfile, potatisgratäng och rödvinssås till huvudrätt och Tiramisu till efterrätt.
Blir på restaurang :) kanske uppdaterar senare vad ( tycker det är kul att skriva här )

#37 Mums vad gott!
>>>Malum domesticum<<<

här blir det ostgratinerad potatis och löksoppa med bröd. får passa på när sambon jobbar :)
det blev ändrade planer åt en hallonpaj på restaurang.
Men här hemma blir det sallad med tomat gurka lök fetaost mozzarella god dressing.
Här blev det rester från igår.
Middag 1: sallad med ägg, mathavre och varmrökt max
Middag 2: fläskfilégryta, kokt potatis och kokta grönsaker
Brysselkål, ärtor, och grönkål. Surkål, bönor, vit quinoa. Sojakorv och svart ris. Nyponsoppa som dryck samt en dryck till. Det består dagens middag av! Supergott!
Stekt falukorv och stuvade makaroner.
Jag kommer göra en linsgryta med curry krossade tomater lök m.m :) den kommer räcka ett par dagar också förhoppningsvis
Potatisgratäng med tzatziki och en supergod sallad.
Kycklingfilé, quinoasallad och ädelostdressing.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Tacotallrik med ost stark tacosås gräddfil osv :)
Fläskfile med smörstekt potatis och rödvinssås.
(Ska se om det "fastnar" idag.?.) Nyårsaftonsmiddag: Goda Hjortfärsbiffar à la Nina. :) http://ninahera.wordpress.com/2012/04/
Fläskpannkaka, rårörda lingon blev det idag.
51 vad kul :)
Igår blev det (stark) taco, svart ris (har riktigt fäst mig vid den sorten), tacobröd, chilichips med tillbehör: ärtor, brysselkål, grönkål, vitkål, rå rödlök, majs, handrivna morötter och morotsstavar, wokgrönsaker…
Öh… Jag vet inte allt.
Idag blir det förhoppningsvis något med vitkål till för den kommer inte att hålla sig värst länge. I form av vitkålsnudlar kanske? Öh, jag vet inte.
Har även rödbetor och rödkål att förbruka. Och champinjoner. Men dessa kanske håller sig någon dag till. Jag vet inte.
Fullkornspasta med finstrimlad purjolök och morot i en cheddarsås med valnötter och knaperstekt bacon.
Marinerad fläskkarré med jordnötsås, zucchini och resten av quinoasalladen.

idag blev det asiatisk nudelsallad med lax, räkor och mango.en riktig hit! hittade också recept på bästa asiatiska salladsdressingen (eller marinaden till sommarens fisk och skaldjursgrill).
En stekt laxfilé, broccoli, råris och tzatziki 🙂
Kycklingfilé, tzatsiki, fullkornsris och grönsaker
Hämtpizza med ananas, banan ovh skinka.
Gräddstuvad vitkål med bacon

linsgryta med ris och en sallad.
Lax, potatismos och grönsallad
Grillade kycklingklubbor, currysås med sharonfrukt och ris.
Ostkaka med blåbärssylt
och cashewnötter mums? :D
Blev bjuden på kycklingfilé med bacon & ädelost i + ris + kokosnötssås + lite till. :)
Lax med sweet chilitäcke, och kokt potatis samt massa sallad hos svärisarna. Gott gott!
//Ida

Prinskorv med råstekt potatis med lök i. Mums.
>>>Malum domesticum<<<
Ska precis slänga ihop chili con carne
Jag blev bjuden på välkryddad stekt kycklingfilé, paprikasås och zucchinistrimlor, recepter var Jamie Olivers 🙂
/Désirée
Rester; fullkornspasta, köttfärssås och råkostsallad
Gick till grillen och beställde en hamburgaretallrik, gud så gott men det kräver en extra lång promenad med hunden.🤐
Potatissoppa mes isterbandsslantar. (Bild finns i bildtråden)
//Ida
Korvcouscous till middag och en citrussallad med keso till efterrätt!
Igår gjorde vi burgare. Idag bjuder svärmor på middag. Får se vad det blir.
Idag blir det lyx med linserna! Nepalesisk Dal Baath väntar oss!
Ägg :)
Tomatsoppa med kokt ägg och finn crisp med färskost.
//Ida
Det blev lammrostbiff med potatisgratäng.
Blev bjuden på lutfisk och vit sås idag. Det dög! Till förra lutfisken gjorde jag en alternativ sås: Stekte lök och rökt sidfläsk. Sedan bara i med creme fraîche. Jag kommer dock inte ihåg om jag tillsatte salt och/eller svartpeppar. Min sidfläsklöksås vart min klara favorit! :)
Korv Stroganoff :)
Korvgryta och så brände jag fingret!😕
#83 - *blåser* :)
Chili con carne med turkisk yoghurt, avokado och brytet tortillabröd att plockäta med 🙂
Det är lite kul att laga mat, när man inte vet riktigt hur det kommer att sluta. Speciellt med en "recepttrogen" person. *djävlas* *oskyldig* Jag strimlade och stekte fläskfilé, bacon och lök. Sedan i med creme fraîche, min indikrydda, ädelost och tomatpuré plus en gnutta öl. Detta serverades till pasta. Den "recepttrogna" personen njöt av maten. *vinstpokal* *cool*

här blir det nog vegetarisk röd currygryta med cashewnötter, om jag bara får min hemmagjorda currypasta bra… :)
Tjocka grillade revben med en coleslaw
Cesarsallad och lite lördagsgodis.
#84 Omtänksamt😘
Frukost, lunch och middag blev mammas spagetti och köttfärssås som hon bjöd hela familjen på. Mini baguetter och rockyroad chokladkaka.
Linsgryta/soppa… :) och till det skorpa med smör
Blev bjuden på kycklingfiléer med inpillad ädelost. Ris till. Såsen sötade jag upp med lagom mycket mango chutney. :)
Vi försöker oss på hemgjord ravioli. Får se om det blir något av det ;)

pannkakor med grädde och hallonsylt :)
Idag blev det kyckling tikka masala
Varma mackor.
lax med örttäcke, klyftpotatis och grönsaker
Stekt kycklingfilé med couscoussallad.
Improviserade idag och det blev väldigt gott :)
Tog en tomatsoppa med pasta (pulversoppa) i en kastrull. Hackade lök, cocktailtomater och hade i alaska pollock fisk. Lät allt koka upp och kryddade med dill.
Snabbt och enkelt som bara den!
Igår blev det bönbiff med spenat fettucine och tillbehör. Idag vet jag inte vad det blir. Glömde att lägga ärtorna i blöt så det lär inte bli vad jag planerade.
Kryddad stekt potatis med lök och sås
Åt en pizza till brunch och kände verkligen inte för någonting annat, nu på kvällen gjorde jag stekta päron med keso och müsli.
Lufttorkad och kallrökt skinka, salamisar div ostar av get- och komjölk färskost, kex, riskakor grönsaker med vitlöksdipp. Vin i glasen. Var på spahippa för vännen som ska gifta sig.
//Ida
Ikväll blir det dragen gris (pulled pork), crème fraîche-baserad sås och sallad 🙂
På restaurangen där jag jobbade innan jag flyttade till Finland så kallade kökspersonalen pulled pork för något helt och hållet oanständigt.. Ni kan kanske gissa.. 😂
Ytterfile fylld med fetaost och basiluka med brysselkålsgratäng och pepparsås.
Dags för ny middagstråd! Välkomna! http://matlust.ifokus.se/discussions/52d671a98e0e743959001388-dagens-middag-73
//Ida