Liten skörderapport 2013
Ja. Bilden visar inget jättestort växtomfång, (än). Jag har alltså toppat några pepparmyntssticklingar, och som ni ser har de börjat att förgrena sig. *Stolt pappa* 🙂
Men skördat har jag. Fick lägga till skördningen från moderplantan + skivor av ingerfära. (Med mera.) Resultatet blev ett gott te. *smask*
(Tänker inte skriva detta på "te". ("Someone" there know why.)) 😎
Vilka tar du sticklingar på vilka grenar? Min mynta börjar vakna till liv men den är lite klen i bladen. Förra året var det stora fin grova blad som dofta mynta över hela lägenhetslängan.
Vad odlar folket i år?
Jag har trots att jag lovat mig själv varje år tomater på gång, igen. Jag vet🤔 Jag bara SKA lyckas i år ^^ Chilisar var också ett *host* nedlagt projekt men här växer de så det knakar. Har en thaibasilika som trivs som attan, en stjälksellerie som övervintrat inomhus och ej blev klar förra året (växten har stått stilla till nu)
3 Stackar zucciniplantor kämpar på med.
#1 - Min moderplanta har den sista veckan också vaknat till
(lite extra), och börjat växa mer kraftfullt.
Jag tar sticklingar från de "vanliga". (Jag tar inte av utlöparna.)
Här, lite för de som odlar i krukor:
http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-uterum/plantering/atbara-vaxter-i-kruka
och http://poseidon.goteborg.se/sv/Om_Poseidon/Vara_grona_gardar/Odla-pa-balkongen/
(Det finns mer… "där ute".) 🙂
#2 skall ge moderplantan 2 veckor till och se om den fortsätter i denna takten så slipper jag fler krukor😛 Försöker komma på hur jag skall få till kompakt living på balkongen i år ^^
Visste inte jag att jorden behövde fyllas på med näring var 4e vecka :O Tur jag köpte växtnäring idag och vattnade med det idag. 😃
När näringen i jorden har tagit slut (efter cirka 4 veckor), har jag alltid näring i vattnet vid varje vattning. Fast då bara halva näringsdosen i vattnet, jämfört med om man skulle ge näring en gång i veckan.
Det blir enklare så (för en, ibland, enkelsökande dolf). 🙂
Hur går det med era odlingar?
Vår rabarber överlevde mot alla odds och ska skörda första vändan imorgon är tanken. Idag införskaffades dessutom två rangliga tomatplantor ('sungold' & harmony') samt ett gäng jordgubbsplantor ('sonata'). Jordgubbar och tomater hamnade uppe på balkongen, är sugen på att införskaffa lite nätmelonplantor och annat smarrigt också. 🤔 Vår balkong är väldigt bra, den är liksom såpass skyddad så hoppas att tomater och annat ska överleva där!
Med vänliga hälsningar
Chess
Det går väldans bra med mina odlingar, för bra så har lyckats hitta en kolonilott jag kan få smuggla in mitt öveskott.
Potatisen kom äntligen upp. Tog vanlig matpotatis från butiken. Sättpotatisen jag hittat har varit groddade redan och groddarna gick av så fort man lyfte på näten. Kommer sätta svart sopsäck runt plantorna att täcka baljan med. Då skyddar man från solanin och slipper fylla på med jord.
Sen kommer en bild från kortsidan av balkongen där potatisen står (de är alltså inte med på denna bilden.
Jag som trodde jag skulle lägga odlingen på is 😇
Det är mina tomater som fungerar som insynskydd, en kruka med salladslök, en med örter typ gräslök, dill och koriander. Där trängs även en japansk kål/spenatsort. Den skall fly till kolonilotten sen.
Mitt livs bästa chiliodling och en balja med sallad.
Jag har skördat rädisor, rabarber och vitlöksblast. *Mums*
Hua idag har jag planterat om gurkorna och japanska kålspenaten. Hjälp vad grejer. Då jag inte hittade någon bra sättpotatis köpte jag nu i matbutik då jag hittade ett gäng som hade börjat förgro. 14kr istället för 50-60😎 De ligger nu i väntan på att få komma ut i landet. Det skall bara grävas upp PUH får bli att göra det på semestern!
*Glömde* Citrongräset växer. Åtminstånde 3 av 4.
Kanske man ska "hyvla av" ett understa lager av citrongräset, så att de ger rötter mer samtidigt!?
2 stycket sköt rötter rätt tidigt och 2 stycken trögade.
Då hyvlade jag av de två tröga. Dessa 2 startade därefter rotutveckling.
Det är vackert med gräs! Citrongräs kan man ju även käka.
Att odla ätbart är inne.
Vilket innebär att dolfen "äntligen" är inne. 😎
Här har odlingarna utökats med ytterligare tre st tomatplantor, helt olika sorter allihop, och en chiliplanta. Nätmelonplantorna var slut 😭
Skördade 5 kg rabarber i förrgår från var stora planta också 😮
Med vänliga hälsningar
Chess
#14 Ta tillvara på skalen och koka sirap! 👍
Sedan jämför vi #10
Slukar MÄNGDER med vatten, förstår inte detta. Har tvärtomproblemet, i år torkar krukorna ur på en dag medans jag förra året kämpade mot konstant översvämmade växter🦸♂️
Idag fick jag en chock efter jobbet när tomaterna halvt låg ner HJÄLP! De som precis slår ut i full blomster. ALDRIG haft så välblommande plantor och likadant chilisarna fullkoligt sprutar ut blommor! Jag som trodde jag överdrev med en 5liters kanna ångrar nu att jag inte har en 10liters MINST!
Mina frön ligger kvar i skåpet 😟
#18 Omedelbums ner i krukor, de sköter sig själva första veckan. Jag sådde i stor krukor direkt och gallrade ur/planterade ner de långa skotten så slapp krångla med nya krukor😉
Härlig balkong du har Aquelegia! Jag blir riktigt avundsjuk. På min balkong odlas bara kassar med tomma PET flaskor😢
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#20 Hihi TACK 😃 Därför vi inte flyttat än, älskar våran balkong. Större går icket att hitta med hyreslägenhet. Har dessutom en balkong över så det regnar inte in SÅ mycket. Lite för lite sol men vem klagar när det går så bra i år😃
Har en klematis som växer som ogräs, trodde det skulle ta flera ÅR att få den stor men den kommer hinna täcka kortsidan till hösten😍 Skall sätta upp en spalje där nästa år får växa bönor också. Kom på att nästa år har vi antagligen hus. Känns plötsligt vemodigt att tänka att det nog inte blir några fler odlingar på min älskade balkong💔
#21 Låter urhärligt! Jag minns min äldre brors förra lägenhet, hyresrätt och den hade en balkong på 16 kvadratmeter!! Tyvärr hade de varken blommor eller ätbara växter på den men fy vad jag kunde ha odlat och haft mig på den balkongen.😍
I hus får du nog fler odlingsmöjligheter som tröst😉
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#22 Förra året budade vi på 2 lägenheter med inglasad balkong på ca 16kvm också. Hade kunnat ha frostvakt därinne och äntligen fått användning för min växthuslampa. Oj vad jag hade odlat året runt! Priserna var dock skyhöga då så det var inte värt det men åh vad jag hade velat ha en sådan balkong.
Alltså den dagen jag har trädgård kommer jag gå bananas! Uppväxt med självhushåll och längtar tillbaka nått fruktansvärt efter att kunna leva på sina egna grödor😍
Hoppas på en granne med hästar så man får fin gödsel tills dess jag skaffar mig en egen gödselmaskin!
Fråga till er lite mer erfarna tomatodlare: behöver man hjälpa plantorna med pollineringen på något sätt? Har i princip inga flygfän eller andra insekter uppe vid min balkong nämligen.
Med vänliga hälsningar
Chess
Trodde faktiskt jag behövde hjälpa till med pollineringen men jag hann inte. Inte mycket till flygare här heller. Ärligt talat knappt ens sett en riktigt fluga och ändå är det massa tomater. Kan ju inte skada ändå tänker jag ;)
Wow vilka odlingar ni har alltså 👍 Imponerande!
Själv är jag nybörjare och har alltid velat vara den som odlar. Så iår har jag börjat lite smått 🙂
Men dill och gräslök har jag sått från grunden från fröer.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Gjorde ett litet test tidigt i våras då jag hade paprika när jag lagade mat, tog några frön från paprikan och satte i en kruka inomhus. Helt plötsligt växte den upp. Den ska delas på då det verkar som att det är flera plantor på samma ställe nu.
Min tomatplanta (fotot taget i början av Juni) som nu är mycket större. Köpte den dock som små plantor så inget jag "fött" upp själv 😛
Rädisor, tyvärr sådda i för liten kruka så det blir nog inget. Har inte hunnit köpa något större ännu åt den. Men får ta lärdom av detta till nästa gång 😛
Basilika som jag sått själv, den har vuxit till sig ordentligt och är större nu då detta är en äldre bild.
Sådd citronmeliss som har varit lite seg med att växa, men nu så har den vuxit till sig sen bilden togs 🙂
Har äntligen hittat vad det heter jag har i krukorna. Den där japanska kål/spenaten är "Tatsoi" en näringsrikare variant av pak choi Imorgon är det skördningsdag!
Jag plockade upp vitlöken jag satte tidigare i år, eftersom jag skulle ha ner annat där.
Lite kul att se skillnaden mellan vitlöksklyftorna jag petade ner tidigare i år, och de runda, matade lökarna jag nu fick upp.
Kommer efter denna erfarenhet troligen att upprepa vitlöksodlingen även nästa år. *mumsmums*

Glömde: Om man ska käka kirskål, välj då de späda skotten.
(Inte de fullvuxna.)
Hmm…
Jag tycker att den krypande rosmarinen har en skarpare "parfymerad" doft, jämfört med den upprättväxande som jag tycker har mer "djup"…
(Mitt förstaval att använda är den sistnämnda.)
Annan person tyckte likadant. (Vet dock inte denna persons förstaval.)
Ett ord. Pluralisformen. Larver. 😡
(På flera olika av mina växter.)
Om man studerar bilden i #41, kan man nog hitta en (eller flera) liten grön usling.
Undra hur mycket protein jag ovetandes fått i mig då jag käkat dill. 🤔
Jag vill gärna själv äta det jag odlar för att äta. Larverna får gärna gå på de andra växterna. Men, nähÄe! 😕
#42 Dessa uslingar usch tvi vale! Di snor min spenat!
Fått nått uschigt på några chiliplantor med, den ena krukan bara tappar blad och dör ut😮
Häromdagen skördad jag en rejäl omgång tomater. Minns inte senast jag köpte varken sallad, tomat eller spenat senast😃
Här skördar jag dagligen 150-400 g tomater av olika sorter! Har dessutom hittills fått 20 st 'Apache' (chili) plockade och mer är på gång… Vad jag nu ska med så mycket chili till! 🤔
Det enda jag är besviken på i år är jordgubbarna.
Med vänliga hälsningar
Chess
De remonterande jordgubbarna var inte remonterande. 😕
Förvällda (egenodlade) rosenbönor och smör, kryddat med eget örtsalt är inte alls så dumt. 😎
Att tänka på i dessa avsommringstider:
Glöm inte att skörda på balkong och i trädgård.
Gör exempelvis örtsalt och bevara sommaren 2013! 🤓
Att torka örter för att senare använda dem till te, är också ett alternativ.
Blanda ihop örtsalter precis som du vill. Jag tror inte att man kan blanda ihop ett örtsalt fel.
🙂
Jag upptäckte nyligen att kryp-rosmarinen blommar.
(December… om någon dag!) 😮
Den "vanliga" rosmarinen har jag tänkt att snart skörda och göra rosmarinsalt av.
Användning: Lammstek och ägg, exempelvis…
(Förra vinter´n försökte jag få en rosmarin att överleva till året efter, men den doddade (dog).) 😕
🙂
Tyvärr var jag lite sen att sköra citrongräset i år. Det hade hunnit "huttra" bort. Något att tänka på nästa år, om jag kommer att odla denna växt då också. :)