Blåband och Knorr
Vilken sås tycker du är godast och vilket märke är bäst?
Hmm, äter så himla sällan pulversås, gör alltid vanlig brunsås i stekpannan. Men blir det pulversås, så är det nog bearnaise som jag ska ha.
Men jag vet nog inte vilken som är godast, spelar inte mig så stor roll helt enkelt 
Åt mycket pulversås förut, men nu blir det väldigt, väldigt sällan. Det är bekvämt, men… nä, jag väljer hellre Keldas färdiga såser i så fall.
Brukar inte heller köpa så mycket pulversåser - vi äter huvud taget väldigt lite sås. Men i somras när vi skulle grilla köpte vi Blå Bands kantarellsås och den var faktiskt grymt god!

Knorr tycker jag.
MVH Isnornin

hmm försöker undvika färdiga såser i det längsta. men jag kör kelda om det krisar. knorr om det skulle krisa så pass att jag tar till pulver.
Löksoppan är god när man gör köttfärslimpa. Skall blandas ut i gräddfil om jag minns rätt. Märke? Har ingen som helst aning! 

Den enda pulversås jag äter är bearnaisesås, och då vill jag ha knorr! 
Kantarellsåsen är supergod 
Karl- Johan svampsås tycker jag är god. Annars bearnaisesås…
Bearnaissesås är den enda vi köper som pulver märke vet jag inte, vi äter det inte så ofta
Helena
De enda pulversåserna jag äter är bearnaisesås och grönpepparsås (båda Knorr) i och för sig tycker jag de är väldigt goda (fast jag äter det inte så ofta) Att jag inte äter annan pulversås är för att jag inte testat och tycker då att det är bättre att göra egen sås. 
Ser ut till att bara vara jag som använder dessa såser ofta.

Använder faktiskt inte heller pulversås så ofta, fast jag trodde jag gjorde det. Men blir det av så är det Knorr som gäller.
Brukar mest köpa bearnaise på burk eller i sån där röd påse..
Är det bättre med färdiga såser än med pulver?

När det gäller bearnaise så tycker jag verkligen det! Fast det är klart, Knorrs är god den med, men inte riktigt lika mastig och fet 
När jag var liten brukade jag sno knorrpåsar med bearnaise och blanda i dem i smält smör och sen äta med sked 

Bubbel, jag har alltid undrar hur man gör sås i pannan. Kan du beskriva hur du gör? Vill ju inte misslyckas bara för att jag inte har en aning om vad jag bör ha i 
Man brukar väl smälta smör och vispa i pulvret?
Helena
#17 Nä, det brukar man inte. Du kan om du vill men det behöver verkligen inte.

#17. Alltså det jag menade var att jag bara åt pulvret med smör. Egentligen ska man ju ha några deciliter vatten eller mjölk i också, men den delen skippade jag. 
Haha ja där ser man 
Men självklart kan jag göra det 
Säg att du stekt köttbullar. eller biffar, eller kotletter,
när pannan fortfarande är varm (brukar ha den på ettan, tvåan) lägger du i ytterligare en klick smör (du ska ju alltså inte diska pannan emellan) när smöret smält, pudrar du över lite mjöl, häller på vatten, vispar ihop, häller på lite matlagningsgrädde, lite köttbuljong (om det är kött du stekt) lite färgsoya så det blir lite färg på det hela, smakar av.
Eftersom du inte diskar pannan får du ju också smakerna av kryddningen på det du stekt i såsen. 
Ännu lättare är att använda maizena istället för mjöl, då slipper du klumparna som väldigt gärna blir av mjölet, det gäller att vara väldigt snabb då mjölet gärna klumpar sig
och övning ger färdighet, jag misslyckades nog bra många gånger innan jag fick till det ordentligt