Torrt vin smakar hur?
hur smakar "torrt" vin? Gin sägs vara "torrt", vad innebär det att något är "torrt"? Syftar torrt på beskt, strävt eller vad?
En gång när jag bjöd på torr champagne, utbrast någon:
"Tänk att man kan bli törstig av att dricka".
😡 😃
Pärlor för… Typ. 🙂
Raskt marscherat! Men vad blir då motsvarigheten till begreppet "tort"? Blött? Vad upplever man då?
Sött! 🙂
Ett sött (vitt vin) är "sötast".
Ett halvtorrt (vitt) vin är mindre söt än ett sött (vitt) vin.
Ett torrt (vitt) vin är mindre söt än ett halvtorrt (vitt) vin.
(Så "vitt" jag förstår.) 🙂
Ett torrt vin har mer av både syra och strävhet än ett sötare (både sött och halvtorrt) det kan även vara friskt och fruktigt. Torra viner behöver inte vara svårdruckna.. Hittade ett torrt riesling, med mycket fyllig och djup smak, inte strävt alls! :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jahaja! Jag tror jag är med på tåget. Men om vi vänder på resonemanget och försöket få grepp om "sött", motsatsen till "torrt". Är "sött" samma smak som "sött med socker". Typ "söt saft"? Eller har "sött" en annan definition? //////////////… En grej till! Torra viner kan vara sträva, och ha syra. Betraktas det som något negativt eller är det rentav eftersträvansvärt?
Sötma är sött.
Det sista (vad som är eftersträvansvärt eller ej) beror ju på vad som passar till det man äter.
Jag googlade på ordet "smakguide" och hittade detta.
Jag fick flera googelsvar, men hade inte tid att läsa dem alla.
Denna läste jag igenom som hastigast, men tyckte att det stod intressanta saker.
Tack för länken. Nu förstår jag varför man inte hajjar "smaktermelogin". Citat från länken: -------------------—---------------------- Det är inte konstigt att det är svårt att få grepp om dryckers smak, när inte ens terminologin är konsekvent. Termer som avser doft, smak och intensitet används omväxlande om vartannat ofta med otydlig innebörd. ------------------------------------------- Jag ska plugga på lite mera och veva runt på Google.
Vinet som klassats som söta är dessertbordet allt som oftast. Passar inte till maten. Halvtorra, och torra går som "matviner". Men kan givetvis passa till dessert de med, om man inte vill handel söta ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag upplever torrt vin som att när man druckit känns det lite torrt i munnen och känner behov av att dricka lite vatten till. Älskar torra viner framför söta faktiskt. 😃

Känner en sommelier som sa att det är inte svårt att känna smaken eller att minnas den men att sätta namn på den, det är svårt.
>>>Malum domesticum<<<
Fick en lektion på "Bolaget" här om dan. Det fanns två varianter av det vit vinet Ecologica, ett halvtort (son jag gillade). Och ett tort som var annorlunda. Jag tog fel i all hast, och fatta inget förns jag fick se vad jag gjort för tokigt. Men nu har jag lite bättre kläm på viner o smaker utan att vara expert.
Det var någon somelier som sa att det finns inget fel sätt att beskriva smaker på. Man utgår ju ifrån sina egna erfarenheter och uppfattningar.
Det finns en vinsmakarterm som heter "charkuterier".
Varje gång som jag känner den smaken som jag tror är charkuterier, kollar jag vad det står om vinet. Och näe, int f*n står det något om att vinet i fråga skulle smaka charkuterier. 😡
Jag kopplar helt enkelt fel, men jag kopplar ialla fall. 😎
🙂