Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3796 ggr
[Asta]
0

Oatley pannkakssmet

Jag är varken vegetarian eller mjölkallergiker, men igår fick jag för mig att köpa Oatleys pannkakssmet - för att kolla om den var god. ch här är min lilla recension.

Utan vana av denna pannkakssmeten så var det svårare att veta när den var klar för vändning. Den beter sig inte riktigt som vanlig pannkakssmet. Det tog mig några pannkakor för att komma fram till när de skulle vändas.

Jag började med rapsolja som stekfett, men det blev INTE goda pannkakor av det. Jag får nog ärligen erkänna att jag saknade mjölk och äggsmaken då. Så jag stekte faktiskt de sista pannkakorna i smör. Då blev det riktigt bra! Havresmaken finns såklart där, som i alla andra havreprodukter (i vart fall havregrädden - det är den enda havreprodukt vi brukar använda oss av), men det där lilla söta fungerar ju ganska bra i en pannkaka. Men jag är ändå glad att jag inte MÅSTE nöja mig med de här pannkakorna för de BLIR godare med smör och ägg och mjölk.

Men för den som är vegetarian eller mjölkallergiker så var det här ett helt OK substitut för vanliga pannkakor.

Anne
0

Oh, jag har testat de här någon gång också. Håller med om att de absolut blir godast i smör - men då tyckte jag att de blev *riktigt* goda :)

siddelina
0

Jag gräddade småplättar och de blev absolut ätbara!

Illan
0

Jodå, den funkar. Det gäller bara att verkligen skaka om paketet så att smeten blandar sig. Annars blir det tunntunna i början och klettjocka på slutet *s*

Som mjölkproteinallergikermamma så tycker jag att den här smeten är för dyr. Det går lika bra att blanda vanlig smet där man byter ut mjölken mot Solhavre istället.

Och smör förstör ju hela tänket liksom Anne *s* Smör är gjort av mjölk serru Flört

Anne
0

Jaja, men jag som INTE är mjölkkänslig köper ändå gärna Oatlys smet ibland, eftersom jag tycker att den är så god :)

HannaAkutgruppen
0

de är rätt goda men min mage tål inte denna smet av någon anledning

supermoccine
0

När jag blev vegan trodde jag att det inte skulle gå att göra pannkakor. Efter ett par år testade jag något knepigt recept jag hittade på en påse sojamjöl. Det var inte förrän vi började med matlag i mitt grannskap och det blev pannkakor någon gång. Vääärldens enklaste och dessutom himla goda. Mjöl, mjölk och kanske lite kryddor. För mig blir det då fullkornsdinkel, havremjölk, kanel och kardemumma. Ibland gör jag pannkakor med banan och kokosmjölk istället för vanlig havremjölk. Mycket smaskigt. Måste säga att det var lite av en revolution när jag upptäckte att alla möjliga variationer på dessa veganska pannkakor både blev goda och höll ihop alldeles utmärkt. Har även testat med vatten istället för (växt)mjölk.

Har aldrig provat någon färdig smet. Främst för att det känns onödigt, men också för att de säkert innehåller socker och kanske andra konstigheter som jag inte äter. Ja, efter en titt på hemsidan såg jag att denna innehåller ägg faktiskt. Hmm.