Dagens middag 67
Dags för en ny tråd. 😃 Den förra blev som vanligt lång!
Vad ska du ha till middag idag?
Idag ska jag nog göra en kålpudding, eller så steker jag bara strimlad vitkål med köttfärs.
Kräftsoppa, gott med soppa när det är lite höstruskigt ute. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Broccolimos och basilikapuckar. Barnet åt hemgjord mandeltorsk och potatismos.
Ugnsrostade rödbetor, lättkokta haricot vertes på bulghur med fetaost över och välkryddad lövbiff. Fruktsallad till efterrätt 🙂
#2 Många som har käkat soppa idag! 🙂 Hur gör du kräftsoppan?
#3 Vad är baslikapuckar?
/Désirée
DesK -jag skickar över recetp via mejl om du vill ha men det är en superlätt soppa på kräftost, creme fraiche, philadeplhiaost, vatten, sen valfritt -fisk, skaldjur
#4 Det är vegetariska platta "köttbullar". Färdiga i frysen. En favorit hos barnet med.
#5 Tack för receptet! 🌺
#6 Aha, de finns alltså färdiga att köpa? Då ska jag kolla i butiken vad de innehåller 🙂
/Désirée
Redan skrivit i förra tråden.
#7 Här kan Du finna dem. Förut fanns produkterna bara på COOP, men jag köpte en större påse på Willys senast. Vegopuckarna är inte så goda (smaklösa). (Morots-)bouletterna är goda däremot. De har färs, snitzel, burgare, pytt, falafel, nuggets också. Fast det är svårt att finna mer än 2-3 av produkterna här.
Det blir nog färs med
Krossade tomater, oliver…
Mums =)
Idag blir det kalops.
gott med kalops!
Jag hade tur och hittade lite nedfryst hemmalagad nötgryta i frysen så det blev enkel mat idag. varm-mikrad gryta med blandad sallad.
Älgköttbullar med gräddsås, potatis, lingonsylt idag.
Stekt lax med romsås och ugnsrostade rotsaker + sallad. Apfelstrudel med hemgjord vaniljsås till efterrätt
/Désirée
Tagliatelle med en god parmesansås och massa färsk ruccola.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Idag blir det stekt gös med en kall vitlökssås. Blomkål till mig och potatis till sambon.
Gryta idag, gott kryddad 🙂
Jägarlax med ljummen potatissallad.
Kyckling, grönsaker, rotsaker, sallad och keso.
Tomatsoppa, surdegsknäcke med ost
/Désirée
Kyckling i en god chili- och paprikasås till broccoli.
Makaroner, broccoli tomat och ost.
Varm chocklad till dricka.
Raggmunk med fläsk och lingonsylt.
Ikväll ska det bli lax på saltbädd med bearnaise och grönsaker
Ikväll ska vi göra indisk mat. Kyckling Balti med Raita närmare bestämt. Gott! 😃
Middag blir samma butternut squashsoppa som jag har till lunch.
köttfärslimpa med fetaost och kokta grönsaker.

Kokt lax med stuvad spenat och kokt potatis. Smaksätts med majonäs eller citron.
>>>Malum domesticum<<<
Mooniqs köttfärsröra, minus lingonsylt men plus färsk chili och vitlök (Vi har ingen lingonsylt hemma) Det här kommer jag göra fler gånger!
/Désirée
#29 Härlig bild du tagit. Kul att du tyckte om det. Låter gott med chili istället för lingonsylt, jag provar nästa gång jag gör den, för nu har jag ätit köttfärsröran i 3 dagar…😃
Efter att ha fått följa med en familjemedlem till akuten i ambulans och sedan spenderat 5 timmar där blir det köpemat ikväll istället. Är emotionellt dränerad just nu. Blir tomyamsoppa igen.
#32 mental kram, det förstår jag.

Hur får du tag på vildsvin? Det skulle jag vilja laga till 🙂
>>>Malum domesticum<<<
Idag blev det Fiskgryta. (Recept ska finnas här på Matlust någonstans.)
Om jag ska vara riktigt ärlig blev fiskgrytan en fiskgrytssoppa. Det var nämligen längesedan jag gjorde den och hade glömt vilket kärl jag brukade använda.
I dag använde jag ett kärl som hade för bred botten vilket gjorde att vätskan inte kom upp i höjd.
Istället för att smöra ett nytt och mer passande kärl, fyllde jag på med mer vätska.
Resultatet: Konsistensen var naturligtvis lösare än vanligt, men smaken var lika god som tidigare. 😎
Gårdagens "middag" går nog varken att hitta som diet eller som hälsokostråd.
Orkade inte ens göra mikromax. Det bidde en förpackning salta pinnar
och två "kalla". 🤐😇😎
Många styrkekramar Hera! 🌺
/Désirée
Blev bjuden på suuupergod viltskavsgryta 😍
ChockladTårta! eller någon annan form av bakelse..
Tack desk! 38 tårta som middag?
Ja hera.
Som middag.
De blev ändrat vad ja ska äta till middag.
1 crepes
och 1 pannkaka med sylt grädde på ena halvan o andra halvan en supergod chockladröra!!
Mums
Blev bjuden på köttbullar, mos, ångkokta grönsaker, sås och inlagd gurka, dvs en svensk klassiker hemma hos goda vänner 🙂
/Désirée
Värmde plommonstoppad fläskkarré, råstekte potatis och gjorde, som vanligt, succé med den indikryddade crème fraîche-såsen.
😎
Stekt falukorv med surkål

#44 Mums. Surkål var länge sen. En del rätter gör msn inte för att de andra i familjen gnäller då. Dags för surkål!
>>>Malum domesticum<<<
Slottsstek med kokt potatis, sås pressgurka.
Idag blir det fransyska som ska gotta sig på låg värme i ugnen med lite grönsaker.
Hemmabakade scones
Och sedan broccoli med ost
Vegetarisk rödbetssoppa med fetaostcreme och parmesanchips. Perskopaj till efterrätt 🙂
/Désirée

Jag önskar jag hade såna kontakter.
>>>Malum domesticum<<<
Ostplättar
Improviserade lammfärsbiffar, dögod sås och makaronis.
Ikväll tog jag befälet i köket då det bara var jag som var kreativ. ☝️
Sås: Jag snoddade lite vin från cigarra-pavan (då jag behövde vätska), la i den kvarvarande resten av gårdagens indikrydda + lite håning & annat smått o gott i såskastrullen. (Crème fraîche.)
"Assistenten" revade morot, skar ner en nektarin och stekte bacon, som lades i lammfärsen.
Min enda kommentar, smakutlåtande, efter att ha erfarit smakkombinationen såsen + lammfärsbiffarna = Suck
+ att jag tog fram en påse, frysta egenugnstorkade tomater och hade som tillbehör. Dessa uppskattades av "assistenten". 😉
😎
51 & 52 - Något att kanske tänka på, angående blyfällt vilt:
http://www.metro.se/nyheter/algkott-kan-gora-dig-dummare/EVHmif!J11nEpRg6E81c/
Idag blir det hemgjord fiskgratäng.
Idag blir det dovhjortfilé med rödvinsås, har inte bestämt mig vad för tillbehör till det jag skall ta dock.
Kryddig gryta med tomatsmak!
Det sista av den ugnsbakade laxen tillsammans med ugnsbakad butternut squash och vitlökssmör.

Blodpudding med stekfläsk för jag hittade inget riktigt bacon i affären. Till det gjorde jag coleslaw.
Är det någon här som äter eller känner till att man äter blodpudding med vispgrädde? Har bekanta som äter så.
>>>Malum domesticum<<<
#62 Nej, men min far sa, när han fick smaka på blodpudding: Detta skulle ju vara hur gott som helst med en klick vispgrädde på till en kopp kaffe! 😃
Dagens middag är en hemlis, men det pågår experiment i köket 😛
/Désirée

Ja det är lite pepparkaka över blodpudding. Det tycker jag också. 😃
>>>Malum domesticum<<<
Idag är vi lata och småsjuka så vi ska hämta pizza snart. Och igår åt vi på McDonalds, ursäkten var dryga 50 mil i bil och ingen orkade laga mat.
Tysk stekt korv med brysselkåls- ch potatismos, senap, sallad. Till efterrätt fick vi perskobakelser 🙂
/Désirée
kycklingköttbullar och grönsaker
Helstekt fläskkarré, skysås och potatis. Rotar nog fram lite grönt att ha till också.
Hemmabakade Scones.
Wallenbergare med potatismos, ärtor och lingon.
Blev bortskämd ikväll, döttrarna bjöd på ostpanerad stekt kycklingfilé, fetaostcreme, ångkokt färsk majs, ugnsrostade rotsaker och sallad 🙂
/Désirée
Kålpudding
Jag är inget hungrig. Barnet ska få pasta med ost och hästkorvsås.
Stekt fläskfilé med gorgonzola/vitlökssås. Kokta grönsaker

Hade lite lövbiff i frysen så det får bli biff stroganoff med pasta och broccoli till det.
>>>Malum domesticum<<<
fisk, grönsaker, tomatsås
Har satt gubben på att göra korv stroganoff. Skönt att bli serverad middagen någon gång ibland :)
Idag blir det vad huset erbjuder 🙂
/Désirée
Idag blir det något med fläskfile. Kanske en pastasås?
Imorgon eller på lördag blir det vildsvinsgryta med kantareller, rödvin, grädde, enbär och bacon.
Tillägg; såg nu att #75 hade gjort en sås som jag har ingredienser till, så det får det bli idag 😃
Frost ute idag så det blir nog grönsakssoppa till middag. värmer gott!
Älgstek idag med massa goda tillbehör.
Köttbullar i tomatsås , serveras med pasta. Är så kul att höra gubben stöna mellan varje tugga så serverar det rätt ofta, haha.
rödbetssoppa
Mina föräldrar kommer på besök idag så har gjort en stor omgång kalops med champinjoner. Enkelt, mättande och framför allt väldigt gott :)
Hm, mitt inlägg är spårlöst försvunnet!
Idag blir det den berömda rätten "Ingen aning" 😃
Tonfiskröra och ångkokt blomkål
Bara vanliga mackor med smör och ost
Chorizo, massor smör/olje-stekt vitlökt, potatismos innehållande potatis, 😎 palsternacka, jordärtskocka och färsknerrivd basilika.
(Basilikan behövde beskäras.) 😎
Dryck: Lagrein. (Rödtjut.)
Det blir kokt kyckling, currysås och blomkål.
Här har vi avnjutit biff med blandsvampsås (egenhändigt plockad i affären 😎 ) och till det fick vi sallad med annorlunda dressing inspierad av Jamie Oliver 🙂
/Désirée
oj har helt missat den här tråden! idag blev det rökt lax med broccoli, blomkål, potatis och gräddfilssås
Vad gott det låter det alla ätit! Själv åt jag också något riktigt smaskigt, Tacopaj 😍
Igår blev det köttfärslimpa, potatis och gräddsås med persilja. Lingon och blandad sallad med äpple i. Idag blir det nordafrikansk kyckling med torkad frukt, kanelris och blandad sallad med äpple,
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Lösgodis 😇
Fast tänkte ta mig i kragen och äta upp resterna av kalopsen.
Lammstek och råstekt potatis.
Undra hur såsen blir!?
(Det är inte jag som tillagar maten. Jag hoppar bara in lite då och då när min expertis *hostar* 😇 efterfrågas.)
😎
Mannerströms fisk- och skaldjurslasagne, sallad och vitt vin 🙂
/Désirée
Såsen blev god. (Min *harkel* "expertis" *host* efterfrågades.) 😎
Ingen lust att laga mat så det blev brie och leverpastejskivor.
#9 här där vi bor finns nog alla deras grejer. Det har en hel frys för sig själv. Jag tycker själv inte om deras mat, men mamma brukar äta det. Och hon gillar det ;) Idag så blir det Mc.Donnalds ;)
Sallad med fläskkarré
Bankade ut 8 skivor fläskkotlett, stekte dem i smör. In i en stor glasform, på med buljong och in i ugnen ca 35 minuter. Plockade upp härligheten, hällde av såsen i en skål medan jag lät smöret smälta och fräsa lite i en kastrull i väntan på 1 msk mjöl. I med buljongen i smör/ mjöl redningen och sen tillsatte jag naturligtvis vispgrädde. Lät puttra en stund. Hällde såsen ovanpå köttskivorna och serverade med valfria tillbehör/ pasta till en, haricot verts till två/ plus pressgurka. Hmm, någon kommer att ha en matlåda på måndag, två skivor är kvar…de kan dock försvinna under natten…;)
Åt kalops igår kväll efter att ha storhandlat och gjort storkok på både kalops och köttfärssås. (alltid bra att ha färdig köttfärssås i frysen till de dagar då man inte känner för att laga mat)
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Wok med strimlat fläskkött smaksatt med curry och habanero
Sojakorv och pommes 😛
Helstekt fläskfilé, på rotsaker, svampsås inspirerad av Myllymäkis såsbok, sallad och vaniljglass med varma bär till efterrätt 🙂
/Désirée
Välkomna till vår nya tråd! 🙂
/Désirée