Vinbär i trädgården
Jag har vinbär i trädgården! En buske med röda och en med svarta… vad ska jag göra med dem? I recept jag hittat med saft och så ska man ha typ 8 liter bär, och såna mängder har jag inte på långa vägar. Men det borde räcka till en och annan kaka och så ska jag frysa in lite hela klasar att ha som dekor när höstvindarna viner ute och minnas sommaren… eller hm, tja, om nu sommaren 2007 blir så mycket att minnas…
Snälla ge mig alla goda uppslag på vad man kan göra med vinbären - röda och svarta!

Hej Illan. Måste du göra så mycket saft. Jag har ett recept som du kan halvera om så behövs, har provar själv.
1 kilo bär
3 deciliter vatten
6-7 deciliter socker per liter avrunnen saft. (häll inte i allt socker på en gång det kanske inte behövs)
Annars kan du alltid göra gelè vinbär är grymt bra att göra gelè på. Hittar inget recept på det nu bara.
Lycka till
Vinbärsgéle:
1 deciliter vatten per liter röda vinbär och 1½ deciliter vatten per liter svarta vinbär
9 deciliter (cirka 750 gram) socker per liter avrunnen saft
Sköj bären, stjälkarna kan vara kvar. Koka bär och vatten i 5 minuter. Sila saften.
Mät upp den avrunna saften. Koka upp den o rör ner sockret, lite i sänder. Koka upp på nytta. Ställ grytan åt sidan i 5 minuter o skumma sedan. Häll upp i väl rengjorda burkar.
Använder du väl mogna bär kan syltsocker vara att rekommendera. Själv blandar jag oftast röda o svarta vinbär 50/50 då jag tycker att enbart röda blir för syrliga o enbart svarta blir för mäktigt.
Om jag var du skulle jag plantera 2-3 buskar till av de svarta. Svartvinbbärsdricka (ej kokt = dricka) är *såååå* smaskigt o läskande. Världens bästa måltidsdryck o nyttig dessutom. Jag minskar lite på sockret o fryser in den. Det brukar gå åt dricka av nästan 100 l bär i vår fam (5 pers) över vintern, så den är omtyckt!
Nä saft och gelé är inte riktigt min grej. Hur jag än kokar och atamonar så slutar det i mögel - totalt bortkastad ansträngning alltså.
Men svartvinbärsdricka lät spännande! MaMaMade - berätta hur man gör!
Och jag hittade lite recept. Jag lägger in nedan.
Vinbärskaka i långpanna
200 gram smält smör
6 deciliter socker
4 ägg
6 deciliter vetemjöl
1 tesked vanillinsocker
1 påse mandelspån
2-3 deciliter färska eller frysta vinbär
Ingen onödig disk här! Hela smeten rörs ihop i smälta smör kastrullen och på nolltid har man en stor sats jättegoda, lite sega rutor.
Sätt ugnen på 175 grader, lägg bakpapper i en långpanna. Smält smöret i en 2-liters kastrull Låt smöret svalna något och blanda sedan raskt i socker, ägg,mjöl och vanillinsocker. Bred ut smeten i långpannan, strö över mandelspån och vinbär och eventuellt hallon.
Sen stod det inte i receptet hur länge, men jag körde i 30 minuter och då ser kakan fin ut!
Svartvinbärsdricka:
10 liter kokande vatten hälles över 10 svarta vinbär.
Lös upp 150 gram vinsyra o litet av vattnet o blanda ner.
Låt dra i ett dygn.
Sila.
Rör i 8 kilo socker o tillsätt eventuellt konserveringsmedel.
Jag tar bara 6 kilo socker o fryser in all dricka. 2½ deciliter dricka brukar ge ungefär 2 liter saft, perfekt att ta fram per dag.
Tack MaMaMade, det låter härligt! *skriver ner receptet*
Svartvinbärssnaps kanske, eller likör? Det funderar jag på att testa i sommar 
De röda har vi bakat kaka på och frusit in en del klasvis - så läckert att ta fram när höststormarna viner utanför. Jag plockade ett kilo svartavinbär igår lite drygt. 1 kilo gick till svartavinbärssylt med choklad (jo jag föll för trycket här hemma, familjen ville ha SYLT) och resten har jag styckfryst med tanken att jag ska ha dem att plutta i mina proteinsmoothies på morgonen. Provade imorse med solhavre, proteinpulver, svartvinbär och lite socker.
Odrickbart !
*s*
Geléfråga - vad använder ni gelé till? Jag har en burk i skåpet som jag nog ska slänga, för den är minst tre år gammal. Då var det ett recept jag hittat där man skulle ha en msk gelé i såsen. Sedan dess har jag inte använt den.
#9 Gelé kan man ha som tillbehör till tex älgkött
*mums*
Gelé går väl till det mesta…olika slags köttgrytor, stekar, glasera fruktpajer o pynta kakor med. Vinbärsgelé brukar kunna stå i "100 år" bara burken är ren o man har fyllt upp den ordentligt så att inte syret kommer åt. De jag har i kylskåpet är också 3-4 år men är helt OK.
Vi är som er Illan. Gelen står i kylskåpet i tio år tills den slängs.
man kan smälta gelén och breda över frukttårtor, så blir det sådär lite glansigt. Och gott, och tjusigt. Ni vet den typen av tårtor som är en mördegsbotten, sen någon slags kräm och så lägger man frukt tätt tätt i ett vackert mönster. Och så gelé på.
Till fläskkött är det mums
Helena

Vinbärslikör av röda vinbär
35 centiliter vit rom
1 liter röda vinbär
4 deciliter socker
Ställ i soligt fönster och skaka flaskan (eller glasburken då och då). Sila av bären efter 2-3 månader och lagra mörkt ett halvt- till ett år. Värt väntan!

Jag fryser bären. Sedan mixar jag 3-4 deciliter åt gången. Moset använder jag i morgonfilen. Tror man på att c-vitaminer förhindrar förkylning så håller du dig frisk också.