Iste (recept m m)
Lite fel årstid för det kanske, men ibland är det gott att ha som måltidsdryck ändå. Ofta kan de vara lite väl sötade tycker jag, mer saftkänsla än te, men Liptons på flaska i persika och citron är ganska goda ändå. Rätt ok att blanda deras pulver själv också.
Billigt iste, på gränsen till saft men…, som är ganska gott är Lidls stora förpackningar, finns i diverse smaker, persika, jordgubb, citron, frukter mm.
I England finns det en väldigt trevlig te- & kaffe-kedja som heter Whittards of Chelsea. De har mycket trevligt porslin och tillbehör också. Ofta reor och bra specialerbjudanden. På tefronten har de bl a väldigt smidiga burkar med tepulver, som man kan servera varmt eller kallt. Personligen föredrar jag att göra iste av det, blir alldeles jättefräscht och med precis lagom antydan till sötma. Finns i massor av olika smaker och just nu så här på höstkanten passar mulled wine alldeles utmärkt:))
I USA serverades alltid gott iste, verkligt hemlagat, vanligt te i tillbringare med is. Svårigheten var väl att tillsätta eget sötningsmedel efteråt, det ville inte smälta… Men det var så fräscht så det gick ner ganska bra även utan sötma:)
Köpte Lipton-tepåsar där som man bara skulle göra iste med, stora rackare till påsar, och det blev verkligen sällsynt äckligt:( Och av vanliga tepåsar/löste tycker jag att det kan vara svårt att få till rikigt gott och fräscht iste hemma.
Finns det någon som har några bra tips på enkla sätt att göra gott hemlagat iste?

Bra fråga. Jag har alltid utgått ifrån att man gör det på vanligt te och frukt som man kyler. Det är ju så himla fräscht med iste.
Den som vet får gärna berätta!

Jag har just fått reda på att man inte ska göra varmt te och svalna det, för då blir det grumligt.
Man ska istället lägga i 2 tepåsar per halvliter kallt vatten och låta det stå minst 8 timmar i kyl och sedan smaksätta med socker.
Har inte provat själv, men det ska jag göra, experimentera är kul!

Du kan söta efteråt med honung eller sockerlag som fått svalna.

Vad bra att den här tråden flyttades upp, jag hade glömt bort mitt Mulled wine i #0 …:)
Och så skall jag testa era tips när det blir lite varmare ute:)
jag brukar göra varmt te som jag sötar och låta det svalna - kanske blir det grumligt men har aldrig tänkt på det faktiskt. Viktigast är att inte låta teet dra för länge så det blir beskt. Förrförra sommaren gjorde jag iste av liptons summer fruit (med fläder) och sötade med outspädd fläderblomssaft. Och en citronklyfta ska i också, skrubba den noga bara. Gott! Citron är f.ö. ett måste för mig i iste.
Jag har också whittard hemma men tycker i motsats till dig att det blev alldeles för sött som iste, men perfekt att dricka som saft. Smaken är som baken. Har en ännu oöppnad burk med turkiskt äppelte-smak, hoppas det blir en dövarm sommar så det går åt!

Åh ja, turkiskt äppelte är sååå gott!!
Men Whittard kan man ju bestämma sötman/styrkan med själv, så inte tycker jag det blir för sött om man måttar…??
det kanske bara berodde på sorten då, för jag tror inte jag tog så mycket. Cranberry nånting är det. MEn som sagt, gott är det! Och burkarna är så fina.

Vart köper ni ert turkiska äppelte?

#7 ja det skiljer säkert från sort til sort, med sötman, eller från "batch" till "batch" för den delen…:)
Jag köpte många påsar på Unga Företagarmässan för några år sedan, men jag har sett att de bl a säljs på Seymus restaurang på Varvsgatan/Hornstull i Sthlm.

Så fenomenalt det kan ordna sig ibalnd, hittade idag en liten fin te-bok, där det fanns riktigt bra recept på olika tedrycker, bl a amerikanskt iste! Bryggs enligt följande;
Brygg teet riktigt starkt, dubbelt så starkt som man skulle göra med "vanligt" te. Häll sedan det avsvalande teet i en kanna med isbitar, ca 3-4 isbitar/beräknat glas.
Sedan kan man smaksätta teet i kannan på många olika sätt, t ex med färskpressad apelsin, citron eller limejuice och socker/sötningsmedel. Eller örter och kryddor, ex mynta och färskriven ingefära. Eller väldoftande blomblandningar.
Om man vill ha ett klarare iste så låter man tebladen ligga i kylskåpet över natten.