Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2499 ggr
[Highonbluetomorrows]
2011-11-09 13:38

Kaka/godis - present!

Hej!

Min syster fyller år i helgen och jag tänkte "fylla ut" min köpta present med något som jag knådat ihop i köket. Så nu söker jag tips på något gott som är

  • enkelt att göra
  • lätt att uppskatta
  • lätt att ta med sig (ej rinnigt, ej sådant som kräver kyl/frys för att behålla sin stadga)
  • gärna ser lite piffigt ut
  • inte kräver en massa ingredienser eller dyra/ovanliga ingredienser.

Det kan vara alltifrån något piffigt chokladgodis till en välsmakande morotskaka! Det krävs alltså inte att det är särskilt seriöst utan ska vara en kul grej. Och nej, ingen tårta Flört

Någon som har tips?

Annons:
DesK
2011-11-09 14:17
#1

Vilken bra idé! Glad

Ischoklad med någon god smaksättning, brukar uppskattas av många. Typ sånna där energibars kan kanske också vara kul eller varför inte en burk med favoritkakorna eller godiset? Morotskakan kan göras i muffinsformar och garneras med frosting, ser alltid lite extra trevligt ut.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

chade
2011-11-09 15:53
#2

Du kan ju göra en kladdkaka och dekorera den lite snyggt. Med godis, florsocker och typ marsipan som man kan göra bokstäver av, eller någon snygg gris eller liknande Oskyldig

jag vet att jag hade gillat det i alla fall haha Skrattande

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Highonbluetomorrows]
2011-11-09 18:26
#3

Ni pratar båda om dekor så jag fick en idé :). Att göra en vanlig morotskaka utan glasyr, sedan skära ut den i form av en rugbyboll (syrran tog SM-guld i damrugby) och använda glasyren för att skapa de klassiska ränderna på bollen - som annars är samma färg som morotskakan! Visst, det blir lite mindre glasyr på kakan - och glasyr är gott hehe - men desto mer personligt.

Så: nu söker jag ett toppenbra recept på morotskaka i stället. Har aldrig gjort en tidigare så kan ju chansa med första bästa google-recept men hade hellre tagit emot tips!

MonisN
2011-11-10 00:05
#4

Det här receptet brukar jag använda!

Saftig morotskaka med pepparkakssmak

300 gram morötter (ca 3 normalstora)

2½ deciliter vetemjöl

½ tesked salt

1 tesked bakpulver

½ tesked bikarbonat

1 tesked kanel

1 tesked ingefära

1 tesked kardemumma

½ tesked nejlikor

½ tesked mald pomerans

1½ deciliter neutral solrosolja eller rapsolja

2 deciliter råsocker

3 ägg

Glasyr:

200 gram Philadelphiaost eller annan cremé cheese

5 matskedar siktat florsocker

ev 1-2 teskedar koncentrerad apelsinjuice eller vanlig juice

1. Sätt på ugnen på 175º och smörj en form 20 x 30 centimeter, eller en rund springform.

2. Riv morötterna fint.

3. Blanda alla torra ingredienser i en skål.

4. Vispa ihop olja och socker.

5. Rör ner äggen, ett i taget.

6. Lägg i morötterna.

7. Sikta ner mjölblandningen och rör till en fin smet.

8. Häll smeten i formen och grädda ca 30 – 40 minuter.

Låt kakan kallna. Rör ihop glasyren och bred över kakan.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Kaisa_Kavat
2011-11-10 12:48
#5

Detta recept har jag provat! Fungerar jättebra, dessvärre är receptet på engelska och skrivet med amerikanska mått men det är jättelätt att göra så snart man listat ut måtten! Och supergott! Glad

Vill man så kan man :)

Love-
2011-11-10 13:08
#6

#5 synd den inte var på svenska hade velat göra den

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Annons:
DesK
2011-11-10 14:30
#7

En liten hjälp till att omvandla recept har jag skrivit här: Våra måttenheter - en liten lathund Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Kaisa_Kavat
2011-11-10 14:30
#8

Jag kan försöka översätta det vid senare tillfälle, mina vänner har också bett om en översättning! Glad

Vill man så kan man :)

[Highonbluetomorrows]
2011-11-11 11:49
#9

#4 Använde ditt recept, minus nejlikor och pomerans. Eftersom jag kunde äta kanterna (det som skars bort från "rugbybollen") kan jag avslöja att det blev gott Flört Dock var det svårare än jag förväntade mig att få fram ett bra mönster (bollens "snörning") med glasyren - men jag tror att hon kommer förstå vad det ska föreställa i alla fall Glad

#5 Får testa en annan gång - helst till mig själv Flört

Sophey
2011-11-11 13:43
#10

Det är lite sent nu men min svärfar fyllde precis 50 och fick en baklavaliknande kaka som var skuren som en gammal man med ett stort glasyrskägg och massvis av roligt godis som dekoration för att efterlikna en gammal tomteliknande man.

Jag kommer nog att baka någonting liknande någon gång och kakan höll sig fräsch i dagar efteråt!

Medarbetare på matlust

the-fat-cat
2011-11-23 22:05
#11

Lite sent nu, men inför kommande fester och födelsedagar så är det här ett superenkelt och supergott recept på fudge. Blir liksom inte enklare än så här… Flört Kanske redan finns på sajten, men…

Chokladfudge
1 burk kondenserad mjölk
500 gram mörk choklad
100 gram smör

Smält ihop allt i kastrull eller vattenbad på svag värme. Häll i smörad form, låt stelna i kyl och skär i bitar. Klart!

Jag brukar tillsätta lite salt också, men det gör jag till allt med choklad/kakao i, även om jag använder saltat smör. Blockchoklad är OK, bara den är mörk; mjölken är så söt att mjölkchoklad/ljus block blir alldeles för sött. Smeten behöver inte koka ihop nånting eller så, bara allt har smält så rör man det till en homogen smet och häller i en form.

MonisN
2011-11-23 22:41
#12

#11 Tack för receptet! Detta ska jag prova. Underbart med enkla receptGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-12-15 13:17
#13

#11 Ska det vara osaltat eller saltat smör?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: