matprat

Koka ris -obehaglig lukt

2020-05-19 22:02 #0 av: DesK

När killarna kokar ris, så tvättar de det först ordentligt, trots detta upplever jag en stickade otrevlig söt diesellukt i hela huset.    Det stinker alltså av kemikalier här när riset kokas. Beror det av rissort? Eller har ni andra tankar?

Désirée

Anmäl
2020-05-19 22:18 #1 av: Tant Grön

Har aldrig känt att ris luktar så, vilken sort har du?
Jag brukar skölja riset noga och sedan kokar jag upp, häller bort vattnet och kokar i nytt vatten. Livsmedelsverket har gjort mätningar och rekommenderar den metoden för att få bort arsenik. Sedan kokar jag några minuter, stänger av plattan och lägger på ett par grytlappar. Detta för att spara ström.

Anmäl
2020-05-19 22:24 #2 av: DesK

Ris och jag har aldrig varit sams. Jasminris är värst! 

Désirée

Anmäl
2020-05-19 23:06 #3 av: Tarotstollan

Jag har aldrig känt att det lukta diesel från ris , däremot luktar det illa från jasminris.
Det är tydligen många som tycker att det luktar gott, därav namnet! Förbryllad
Jag köper vanligt Icas bas ris och det luktar lite åt hö hållet men det är det enda ris jag köper.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2020-05-19 23:51 #4 av: Tant Grön

Jag brukade använda jasminris för många år sedan. Tyckte det luktade gott. Kanske beror det på vilket märke det är. Fick en gång tag i ett jasminris som luktade jute. Det hade antagligen varit packat i jutesäckar och sedan packats om i mindre påsar. Numera köper jag nästan bara basmatiris.

Anmäl
2020-05-20 06:29 #5 av: Maria

Det har jag aldrig upplevt. 

Jag har en riskokare som jag fick i 30-års present så den är med andra ord gammal och välanvänd.Skämtar

Jag använder numera bara basmatiris i kokaren.

/Maria

Anmäl
2020-06-03 18:23 #6 av: DesK

Jag har pratat med några av mina nyanlända vänner och det verkar som att jasminris är lite av en vattendelare, en del reagerar precis som jag och upplever att det luktar riktigt illa, andra tycker att det luktar jättegott. Nu kommer vi dock till det som är riktigt konstigt! Det är Basmatiris som mina killar brukar koka! FörskräcktFörskräcktFörskräckt Samma stickande sötaktiga unkna lukt som jag minns från jasminris Funderar Killarna tvättar riset noga och blötlägger det i minst en timme innan de kokar det. 

Désirée

Anmäl
2020-06-05 15:10 #7 av: Kimda

För mig är det enda negativa att ris alltid "måste" koka över.
.
#0 Är "killarna" dina söner eller några killar på en restaurang?

Anmäl
2020-06-05 15:21 #8 av: Tant Grön

#7 Lägg tre tvåkronor på plattan så kokar det inte över.

#6 Åh, nej, har precis köpt just det riset eftersom det rekommenderades i en bok jag börjat läsa. Har inte provat det än.

Anmäl
2020-06-05 16:46 #9 av: DesK

#7 Kimda, killarna är tre av mina bonusbarn som ännu bor hemma med mig Glad

Désirée

Anmäl
2020-06-05 17:07 #10 av: Kimda

#8 Mamma brukar lägga tre >gamla< femöringar under kastrullen. :)
.
#9. Aha. :) Jag hade ett tredje alternativ, men vågade inte skriva det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.