Annons:
Etikettmatprat
Läst 313 ggr
MonicaLagerquist
2020-05-13 11:18

Matplanering

När planerar du vad du ska äta idag?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2020-05-13 11:32
#1

När jag lagar mat lagar jag alltid så att det räcker till mer än en dag och fryser in. Brukar sedan ta ut en portion mat vid lunchtid dagen innan, så att den hinner tina i kylen till dagen efter.

Planerar gör jag oftast när det jag lagat börjar ta slut. Då kollar jag vad jag har för råvaror i frysen och planerar efter det. (Köper råvaror när det är extrapris och fryser in, så att jag alltid har mat hemma.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-05-13 11:35
#2

Jag har också alltid massor av mat i frysen. Många färdiga rätter som man kan plocka fram när orken och lusten tryter.

Stolt ägare till fem La permer

Scorpio97
2020-05-13 11:57
#3

Jag planerar oftast dagen före. Portionsfryser kött, fisk och kyckling så behöver ta fram det kvällen före om det ska tina innan tillagning. Äter oftast bara middag så det är bara den som behöver planeras. Äter jag andra måltider är det spontant. 

Glömmer jag bort att planera eller planerna blir ändrade har jag alltid ägg, ost och tex kassler eller räkor hemma. Så en omelett går alltid att fixa. Köttfärsen är också i så tunna paket att det går att slänga direkt i stekpannan.


//Jessie

oh-la
2020-05-14 08:20
#4

Vi är usla på att planera… Oftast är matplanerna inte klara förrän någon timme innan vi ska äta. Jag hinner ändra mig flera gånger under dagen innan det är klart. Om jag planerar någotsånär är det som idag. Jag vet redan nu att middagen kommer bestå av kycklingklubbor och att dom troligtvis ska grillas, men vad jag ska göra med dom mer är oklart fram till 14 skulle jag tippa. Därtill är vi matimpulsiva. Kommer vi på kl 15 att det jag eventuellt tänkt tidigare är nogot vi inte är sugna på byter vi planer, även om det innebär att vi får åka och tilläggshandla. Jag storhandlar en gång i veckan, och utöver det tilläggshandla vi runt 2-3 ggr. Det syns på vårt matkonto… Mat är, utan vidare konkurrens, vår familjs största utgift varje månad.

Upp till toppen
Annons: