Annons:
Etikettmatprat
Läst 225 ggr
Carmarino
4/4/20, 11:53 AM

Morotens dag den 4 april

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Idag är det morotens dag. Försöker alltid ha lite morötter hemma, för jag tycker det är gott. Brukar äta dem som de är, men det är även gott att råriva dem. Fast min favorit är smörkokta morötter. Det kan jag äta som godis. 🙂

Numera använder jag dem rårivna i matbröd också. Det är de godaste bullarna jag vet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 6/12/21, 10:26 AM av DesK
Annons:
Pyttelite
4/4/20, 12:06 PM
#1

Har ett grundrecept på morotssallad istället för grönsallad. Rivna morötter med varierad mängd av basilika och timjan i plus dressing. Toppas med gurka, tomat eller det som finns. Morötter kan lagras längre än andra bladgrönsaker så det finns alltid hemma.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
4/4/20, 12:19 PM
#2

Det låter gott. Tål dock inte basilika så den hoppar jag över. 🙂

För många år sedan konstaterade jag att rårivna morötter med lite solrosolja på är en riktig delikatess. Tyvärr blir det inte så ofta jag äter det, för jag har nästan aldrig solrosolja hemma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
4/4/20, 12:25 PM
#3

Utsprungsvarianten heter fransk morotssallad och kan varieras i oändlighet med olika dressingar och smaksättare. Glömde löken.😊 Här är en variant; https://www.svt.se/recept/carottes-rapees-fransk-morotssallad


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
4/4/21, 12:51 AM
#4

Idag är det morotens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
4/4/21, 9:05 AM
#5

Morötter är så gott! 😋 I år ska jag försöka odla lite morötter 🥕 Fermenterade morötter är en favorit här hemma, likaså har jag nästan alltid morötter i min kimchi 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
4/4/21, 11:44 AM
#6

#5: Ja, verkligen. Mina färska morötter tog slut igår. Tur jag har fler i frysen. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: