Annons:
Etikettmatprat
Läst 372 ggr
MonicaLagerquist
2020-01-26 08:37

Matprojekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det fler än jag som planerar och avverkar olika matprojekt.

Efter en lång tids funderande så gjorde jag egna gnocchi igår.

Det var lite bökigt men det blev gott i alla fall.

Nu vet jag inte vad nästa projekt blir. Funderar på att göra egen pasta av något slag.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Soligajag1
2020-01-26 14:06
#1

Va gott det ser ut . Har inga planer på att göra något ’eget matprojekt’ så .

HH 🙂

oh-la
2020-01-27 09:51
#2

Jag har ett par. Först är det väntan på att hönsen ska komma igång och värpa så man får egna ägg, en (liten) del i att försöka klara en del av matförsörjningen själv. Vi har även en tuppslakt, första för oss, i det närmaste som också ska bli otroligt spännande. Man är ju så förstörd med vattensprängd kycklingfilé att det ska bli spännande att tillaga och äta ett djur som fått sprätta fritt och leva 8 månader istället för 60 dagar. Läser på alla recept jag kan för tupp. Förhoppningsvis kan vi fortsätta föda upp tupp till mat. Sedan är ju odlingssäsongen snart igång för de första fröerna. Vi ska bygga en sparrisbädd till våren. Här hemma är alltså alla matprojekt ganska fokuserade mot produktion 😊

MonicaLagerquist
2020-01-27 10:13
#3

#2 Sparrisbädd hade jag planer för redan förra året men det blev inte av ,Hoppas att få det gjort i år.

Eget kött är härligt.Mannen jagar ju så vi får ju en del vilt.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2020-01-29 22:07
#4

Till sommaren skall jag satsa på att odla sötpotatis. Hade ingen aning om att det går i Sverige. Lite av jordärtskockorna får maka på sig. 🙂

Hade lyckan att bli med lite älgkött häromdagen. I övermorgon sätter jag igång buljongkok.

Sedan skall jag ta tag i syrningen igen och testa lite nya saker.

En av sönerna fyller år snart och jag brukar gratulera barnen bl a  med lunchlådor och bakat. Mycket uppskattat av ungdomar i karriären. Så det blir ett eget litet projekt.

#0 av: MonicaLagerquist
Före LCHF åt vi mycket pasta, det är inte så komplicerat om man har en pastamaskin. Ägg, mjöl, salt och lite olja i matberedaren, sedan veva några varv genom maskinen, ungarna ställde gärna upp. Så hänga på tork ett tag, och ner i grytan. 

Vill man inte göra bandspagetti så kan man göra fyllda rullar, cannelloni med olika fyllning. Jag gjorde ofta med överbliven julskinka.

Jag gjorde också ofta några knyten med ricotta och spenat, kommer inte ihåg vad det hette - men gott var det.
Lycka till med ditt pastaprojekt! 👍

MonicaLagerquist
2020-01-30 08:37
#5

#4 Matlådor brukar min dotter få när hon fyller år.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: