Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 635 ggr
tlover
2019-04-22 20:13

Testat att syra för första gången

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag testat att mjölksyra för första gången, nämligen kimichi. Jag älskar kimichi men det blir lätt dyrt och då kinakål är billigt nu så var jag bara tvungen att testa. Nu när jag gjort det är jag inte hundra på att jag fått tag i rätt chili men det blir nog gott ändå om det lyckas. Jag ska försöka att komma ihåg att uppdatera senare men det är tidigast 2 veckor till smakprov

l'm back

Annons:
Magi-cat
2019-04-22 20:24
#1

Kan tänka mig att det blir väldigt gott!😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-04-22 20:32
#2

Ser väldigt dekorativt ut. Har nog aldrig smakat på kimichi men verkar nyttigt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2019-04-23 09:24
#3

Ser jättefint ut 🙂 Nu måste jag också sätta lite fart med syrning 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
2019-04-23 12:04
#4

Hemmagjord kimchi är ju mycket godare än köpt. Var länge sedan jag gjorde det för sist misslyckades jag.

tlover
2019-04-24 20:57
#5

Det luktar redan kimichi från burkarna (vätskan som rinner över). Nu är frågan om jag ska ta och ställa in en burk i kylskåpet eller ha kvar båda i rumstemperatur. Enligt receptet ska det stå i 1-5 dagar i rumstemperatur efter egen smak. Det blir syrligare ju längre det står i rumstemperatur och jag gillar syrligt men jag har ju aldrig testat att göra egen så jag vet inte om 5dagars kimichi är för surt eller gudomligt. Vad tror ni?

l'm back

Pyttelite
2019-04-24 21:00
#6

Jag skulle testa att sätta in den ena nu och behålla den andra i rumstemp några dagar för att förstå skillnaden.

Sedan är förstås risken att en av dom smakar mindre bra men det kanske finns andra i familjen som tycker annat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
usvead
2019-04-25 06:00
#7

Ett bra/enkelt recept tas emot med tacksamhet 🙂

Har du någon tyngd uppe på, alltså inne i burkarna?

tlover
2019-05-20 21:41
#8

#7 Ja, en påse med vatten i.

Uppdatering. Jag har testat båda saterna med kimichi och älskar dom, de som syrat lite längre är däremot min favorit. Min man tyckte inte om den men han gillar inte syrlig mat alls.

Jag äter kimichi i princip dagligen och måste göra nytt snart om inte jag ska få en period helt utan.

Idag har jag testat att sätta igång en kimichi med morotsblast istället för kinakål, vi får se hur det blir (tänk vad underbart det skulle vara om det blir jättegott!)

l'm back

Pyttelite
2019-05-20 22:03
#9

Spännande undrar om det funkar med morotsblast också i så fall. Tänker på vilken härlig färgblandning det kunde bli.

Du får gärna dela med dig av receptet om det är enkelt vill säga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2019-05-20 22:30
#10

#9 om jag lyckas tror jag att jag måste testa med en större mängd innan jag känner mig säker på receptet

l'm back

Upp till toppen
Annons: