Matprat

Svart ris

2019-03-15 21:22 #0 av: Tant Grön

Hittade ett recept där en ingrediens skulle vara svart ris. Fick så tag i riset men nu hittar jag inte receptet. Kanske någon här har ätit svart ris och vet vad det kunde passa till? Måste vara vegetariskt. Glad

Anmäl
2019-03-15 21:42 #1 av: Magi-cat

Är det sådant här svart ris?

https://www.saltakvarn.se/produkter/svart-ris/

Har för mig att jag ätit det någon gång och tyckte det var gott och spännande.

Tack för påminnelsen! Glad

”Hej, sa Sniff. Jag har hittat en alldeles egen väg. Den ser farlig ut.” ”Hur farlig”, frågade mumintrollet. ”Jag skulle närmast säga enormt farlig”, sa Sniff. ”Då måste vi ha smörgåsar med oss”, sa mumintrollet. ”Och saft.”

Anmäl
2019-03-16 08:45 #2 av: JazzBass

Det äts mest i form av efterrätter om jag minns rätt, men då jag en gång köpte det av ren nyfikenhet använde jag det snarast till salta rätter ungefär som vanligt ris. Det är dock fibrigare och smakrikare. 

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2019-03-16 08:47 #3 av: Magi-cat

#2 Just det, "fibrigare och smakrikare" är nog rätt ord. Man tar lite mindre av det svarta riset än det där vita fluffet.

”Hej, sa Sniff. Jag har hittat en alldeles egen väg. Den ser farlig ut.” ”Hur farlig”, frågade mumintrollet. ”Jag skulle närmast säga enormt farlig”, sa Sniff. ”Då måste vi ha smörgåsar med oss”, sa mumintrollet. ”Och saft.”

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.